Zo leer je jouw doelgroep écht goed kennen

by Redactie

Als bedrijf is het belangrijk om goed te weten wie jouw doelgroep is en waar jij je met name op richt. Je hebt heus een idee en een beeld van waar jij je op wil richten, maar het is van belang dat je een duidelijk beeld hebt van met wie jij te maken hebt en wie er op jouw bedrijf af komt. Dit is namelijk de basis voor veel andere dingen: het maken van campagnes, het gebruik van social media en nog veel meer; afhankelijk van jouw doelgroep doe je dit op een bepaalde manier.

Passende doelgroep

Het daadwerkelijk goed leren kennen van je doelgroep kan een uitdaging zijn. Want realiteit is dat veel mensen denken dat ze zich richten op een bepaalde groep, maar in de werkelijkheid komt er een groep andere mensen op af. Natuurlijk is daar niks mis mee, maar het vereist wel dat je je een beetje aanpast. Elke doelgroep heeft natuurlijk zijn eigen manier waarop je ze aan kunt spreken. Gelukkig zijn er verschillende technieken om jouw doelgroep beter vast te stellen.

Wat weet je al?

Een groot deel van de informatie weet je wellicht al, vaak uit eigen ervaring of van informatie van bestaande klanten. Bijvoorbeeld uit namen kun je al heel wat halen. Zie je bijvoorbeeld alleen vrouwen namen? Dan bestaat je doelgroep waarschijnlijk vooral uit vrouwen, en andersom natuurlijk ook. Ook kun je zien waar jouw klanten vandaan komen. Is dit door het hele land, of gefocust op jouw regio? Verzamel al deze informatie.

Lees ook:  Opgeruimd staat netjes: je huis klaarmaken met de lente- of najaars-schoonmaak

Een andere manier om informatie te achterhalen is door middel van een onderzoek. Je kunt vragen stellen direct aan de klant, maar een betere manier is om jouw klanten een (korte) enquête in te laten vullen. Stel simpele en niet persoonlijke vragen over bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, werk, woonplaats, ga zo maar door. Je zal er vervolgens achter komen dat er dingen opvallen, gelijkenissen tussen de mensen. Qua leeftijd bijvoorbeeld zal dit zo zijn, maar ook willekeurige dingen waarvan je niet had verwacht dat het invloed had op of mensen wel of niet bij jou iets willen kopen. Ook is het mogelijk om een marketingbureau in te schakelen om te helpen met het achterhalen van jouw doelgroep.

Wat nu?

Nu je de meeste informatie over jouw doelgroep hebt, kun je vervolgstappen gaan nemen. Het schrijven van een communicatieplan, bijvoorbeeld. Denk niet ‘Hoe maak ik een communicatieplan’, maar ga er echt mee aan de slag en kijk hoe ver je komt, want waarschijnlijk is dit verder dan je verwacht. Ook reclamestrategieën en social media plannen kun je nu goed aanpassen op jouw doelgroep, en zo veel succesvollere campagnes uitvoeren.

Foto header via iStock, credits: JONGHO SHIN

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy