Review Stromer ST3 speed pedelec: topfiets ‘on steroids’

Review Stromer ST3 speed pedelec: topfiets ‘on steroids’

Pre-corona ging ik vooral met de trein naar kantoor in Amsterdam. Echt relaxt vind ik dat nu niet meer. Op zich is het van huis naar kantoor maar 23 km. Dus waarom niet gewoon op de fiets? Met een reguliere e-bike ben je dan een uurtje bezig. Dat kan sneller! Stromer daagde me uit om hun ST3 speed pedelec te testen. Dat liet ik me geen twee keer zeggen. Dus helm op en gaan…

Als je een eerste blik op dit Zwitsers precisiewerk werpt, is het vooral een fiets ‘on steroids’. Het stevige frame – met flinke onderbuis voor de batterij – oogt super stevig en dat geldt zeker voor de brede Pirelli banden. Dit vehikel kan wel tegen een stootje. Het strakke design zorgt dat de Stromer allesbehalve lomp oogt. Het gebruik van aluminium houdt het gewicht binnen de perken.

Review Stromer ST3 speed pedelec: topfiets ‘on steroids’

Power onder je kont

Eenmaal geactiveerd (via een touchscreen op de bovenbuis waar je wel wat kracht voor nodig hebt) kan het feest beginnen. De Stromer ST3 heeft drie standen en zodra je ook maar lichte druk op de trappers zet, voel je de enorme power onder je kont. Niet gek dus dat je een goede helm moet dragen. Het is even wennen, maar met drie standen tot je beschikking, zoef je er zo vandoor. Let, zeker in het begin, wel heel goed op dat je in de bebouwde kom, de controle houdt. Zelfs als jij de kracht van de Stromer goed kent en beheerst, moet je er alert op zijn dat medeweggebruikers de potentiële snelheid niet altijd goed inschatten.

Lees ook:  Je kledingkast opruimen: dit zijn dé 3 methodes

Release the beast

Eenmaal buiten de bebouwde kom op een mooie rechte weg, kan je het beest loslaten. Via de eenvoudige bediening bij het linkerhandvat schakel je razendsnel op en af. In stand 3 zit je met een paar omwentelingen zo op de 45 km/u. Eén keer kwam ik tot 48 waarna ik direct werd teruggefloten. Snelheid, batterijduur en andere relevante info zie je in een oogopslag op de bovenbuis. Hoewel ik me met de brede banden, het stevige frame, perfecte remmen en een helm nooit onveilig voelde, is het maar goed dat de snelheid begrensd is.

Review Stromer ST3 speed pedelec: topfiets ‘on steroids’

Nette actieradius

Al die power komt van een Syno Drive II motor en als je zelf ook nog wat inspanning wilt leveren, kan je op- of afschakelen met de Shimano 11 speedcassette. De batterij haal je eenvoudig uit de onderbuis om ‘m binnen op te laden, maar je kan ‘m ook laten zitten en opladen via een contact in het frame. Op papier heeft de Stromer een nette actieradius. Op en neer naar Amsterdam is voor mij ongeveer 50 km en dat redt hij makkelijk. Op maximale belasting is dik 70 km zeker haalbaar. Ook met stand 2 haal je dik 40 km/u en dan kom je wel tot 110 km. Geen stress dus.

Review Stromer ST3 speed pedelec: topfiets ‘on steroids’

Okselfris op kantoor

Oké, is deze speed pedelec een goed alternatief voor de trein of auto? Volgens mij wel (hoewel het wel een fikse investering is). Je rijdt met twee vingers in je neus dik 40 km/u. Voor mijn route is dat perfect. Je bent lekker buiten, hoeft geen enorme inspanning te doen en komt gewoon okselfris op kantoor aan.

0 comments on “Review Stromer ST3 speed pedelec: topfiets ‘on steroids’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *