Review: De Opel Grandland plug-in hybrid is een atletische en efficiënte stekkerauto

Review: De Opel Grandland plug-in hybrid is een atletische en efficiënte stekkerauto

De nieuwe plug-in hybride Opel Grandland x Hybrid variant is een sportieve auto. Soepeltjes op de weg en comfortabel achter het stuur – het model rijdt efficiënt en flexibel. Wij mochten het een lang weekend zelf ervaren.

Met de kids op weg in de Opel Grandland
Met de kids op weg in de Opel Grandland

Bescheiden en luxe tegelijkertijd

Ook Opel gelooft aan de hype omtrent hybride varianten. Dat is goed nieuws voor de bestuurder die zuiniger maar nog niet volledig elektrisch wilt rijden. De Grandland PHEV is een fijne tussenstap. Een groot voordeel is dat je de auto – net zoals een volledig elektrische auto – gewoon bij een oplaadpunt kunt opladen. Maar net zo goed bij een stopcontact of een thuislader. Dit vergroot het bereik van je wagen enorm, zodat je zo zuinig mogelijk overal kan rijden. Gemiddeld ligt het rijbereik van de Grandland x Hybrid op 57 km, maar dit hangt altijd af van je eigen rijgedrag. Bij deze stekkerauto ligt het systeemvermogen op 225 pk en trek je vanuit stilstand op naar 100 km/u in 8,9 tellen. Het model is bescheiden, maar met de 8-traps automaat – inclusief elektronische schakeltechnologie – glijd je over de weg. En ga je makkelijk de bochten in, los van de zuinigheid waar de auto garant voor staat.

Review: De Opel Grandland plug-in hybrid is een atletische en efficiënte stekkerauto

De dynamische lijnen aan het exterieur en de ergonomische AGR comfortstoelen in het interieur maken de auto sportief en atletisch. Ook het lederen stuur voelt goed aan en biedt een vaste grip. Vooral in blauw spettert de Grandland x Hybrid op het asfalt. Vanbinnen zit subtiele sfeerverlichting rondom het middenconsole en de voorpanelen wat een luxe uitstraling geeft. Wat betreft ruimte ook geen gebruik; het hele gezin inclusief genoeg bagage past er ruimschoots in. Tot slot is de keuze uit 17- tot 19-inch lichtmetalen velgen niet verkeerd.

Lees ook:  Ook klaar met swipen? Met deze tips kan je snel overgaan naar daten in real life! 

Slimme technologie

Het is duidelijk dat efficiëntie voorop staat bij deze stekkerauto. Maar is het ook goedkoper om semi-elektrisch te rijden? Wie niet te veel kilometers aflegt, houdt ook het brandstofverbruik in bedwang en spaart zo op de kosten. Het is wel zo dat je met deze wagen beperkte afstanden aflegt als je elektrisch rijdt, maar omdat stekker-hybrides flink in populariteit zijn toegenomen kun je wel overal terecht. Zelfs al zou je alleen op brandstof rijden dan is er genoeg ‘slimme technologie’ om de rijervaring te vergroenen. Het regeneratieve remsysteem wint energie terug terwijl de voet op het pedaal staat en zet zo overtollige energie om in elektriciteit. Lang leve de batterij dus! Uiteindelijk stoot de auto minder CO2 uit en dat maakt ‘m ook in het Nederlandse belastingstelsel voordeliger.

Kortom: de Opel Grandland x Hybrid is een mooie variant op volledig elektrische auto’s en biedt de bestuurder een efficiënte rijervaring die zowel prettig is voor het milieu als de zakcenten.

0 comments on “Review: De Opel Grandland plug-in hybrid is een atletische en efficiënte stekkerauto

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *