Help, hoe verbeter ik mijn libido?!

Help, hoe verbeter ik mijn libido?!

Soms ben je een Don Juan of femme fatale tussen de lakens en soms zit het wat tegen in bed. Het kan flink wennen zijn als je libido plots vermindert. Maar eigenlijk is het niet heel gek dat je seksuele lusten zo nu en dan wat schommelen. Bovendien zijn er genoeg dingen die je kan doen om jezelf een oppepper te geven.

Allereerst is het belangrijk om te achterhalen waarom het even niet gaat zoals je wilt. Niet altijd zit er maar één reden achter. Zo zijn er psychologische, biologisch maar ook medische oorzaken die invloed kunnen hebben op jouw seksuele drijfveer. Onzekerheid, prestatiedrang en relatieproblemen zijn bijvoorbeeld bepalende factoren als het aankomt op jouw lust en liefde. Maar ook is het mogelijk dat er minder testosteron in je lichaam aanwezig is, waardoor je libido lager wordt. Bovendien zijn traumatische gebeurtenissen, stress, een slechte levensstijl en vermoeidheid ook vaak boosdoeners. Tot slot is het ook goed om je medicatiegebruik na te gaan. Er zijn oorzaken genoeg en het komt vaker voor dan je denkt. Niets om je voor te schamen dus. Raadpleeg altijd een dokter als je je zorgen maakt.

Dat gezegd hebbende, zijn er bekende valkuilen. Heb je het gevoel dat jij je aan een van deze schuldig maakt? Ga dan met jezelf aan de slag en wie weet komt jouw libido weer terug. Het kan in ieder geval geen kwaad.

1. Verminder je alcohol- en drugs-inname

Klinkt logisch. En is het ook. Alcohol en drugs hebben een slechte invloed op je zin in seks. Zo kan het zijn dat de erectie bij mannen minder sterk en korter van duur wordt als je langer gebruik maakt van verdovende middelen. Vrouwen kunnen last krijgen van een droge vagina. Misschien tijd voor een 0,0 biertje tijdens date night?

Lees ook:  Hoe word je een echte Renaissance man anno 2020?

2. Let op de juiste voeding en beweging

Mens sana in corpere sano, oftewel: een gezond geest in een gezond lichaam. De juiste voedingsstoffen mogen voor een prettig seksleven niet ontbreken. Een gezonde levensstijl en sporten draagt niet alleen bij aan de mannelijke erectie, maar de activatie van de bloedcirculatie is ook behulpzaam voor een langdurige erectie. Dopamine, serotonine en endorfine – de stoffen die vrij komen tijdens het sporten – zijn ook voor het vrouwelijk libido essentieel. En als je behoefte hebt aan een libido-boost in menuvorm, probeer dan pure chocolade, knoflook, oesters of asperges. Deze behoren tot de afrodisiaca en prikkelen je seksueel verlangen.

3. Check your porn

Porno is via het internet overal te vinden. Maar het is niet altijd even goed voor je seksleven. Als je fantaseert over porno tijdens de seks is er iets niet helemaal goed. Het kan best dat je te veel porno kijkt en daarmee hele hoge verwachtingen aan jezelf én anderen stelt. Misschien voel je je leeg na het kijken van porno, of raak je niet meer opgewonden van echte lichamen. Heb je hier last van? Dan is het tijd om af te kicken. Ook hier kan je hulp voor vragen. Daar staat tegenover dat als je juist géén erotische films kijkt, het stimulerend kan werken voor je libido. Het gaat hier om de balans.

4. Creëer een positief zelfbeeld

Onzekerheid en opwinding gaan niet goed samen. Een positief zelfbeeld is voor zowel mannen als vrouwen van essentieel belang. Je hoeft dus niet zo streng naar jezelf te zijn. Als je gestrest bent op werk, neem die gevoelens dan niet mee de slaapkamer in. Geef jezelf ruimte voor ontspanning en plezier. Ontdek samen met je partner wat fijn is. Neem daarvoor de tijd! Als dat te spannend is, begin dan eerst je eigen lichaam te ontdekken. Zorg ervoor dat je zelf een pro wordt in het stimuleren van je seksuele prikkels. Of je dit nu helemaal alleen doet of hulp aanvaardt van een seksspeeltje – vergeet de taboes en gun jezelf wat (seksuele) liefde.

Lees ook:  Winterse workouts voor in de woonkamer

Foto header via iStock, credits: trumzz

0 comments on “Help, hoe verbeter ik mijn libido?!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *