Review: de Polestar 2 is minimalistisch, elektrisch en indrukwekkend snel

Review: de Polestar 2 is minimalistisch, elektrisch en indrukwekkend snel

De langverwachte Polestar 2 is een knap staaltje design en rijdt heerlijk elektrisch. Bovendien is het ’s werelds eerste auto uitgedost met het Google-besturingssysteem. Ik nam hem mee voor een proefrit.

Voordat ik überhaupt de auto was ingestapt, viel het strakke design van de Polestar 2 direct op. Beschikbaar in drie verschillende modellen, geïnspireerd op drie verschillende steden (Shanghai, London en Berlin), had ik de intens blauwe ‘Midnight’ versie voor me. De gestroomlijnde vorm en de hoge contrasten maken het een minimalistisch ontwerp. Zo hebben de zijspiegels geen frames en is er bij de productie van de auto gebruik gemaakt van duurzame materialen, met het oog op het tegengaan van overtollige afvalproductie. Met her en der wat subtiele gouden accenten ziet de Polestar 2 er luxueus uit.

Review: de Polestar 2 is minimalistisch, elektrisch en indrukwekkend snel

Interieur om in te wonen

Ook de binnenkant liegt er niet om. Er is ruimte voor vijf passagiers (inclusief lange benen), die gezamenlijk zitten onder een panoramisch glazen dak. De bekleding van de versie die wij rijden is gemaakt van Barley Leder met gereconstrueerd houten deco. Echter… kies je niet voor de Barley uitvoering, dan kan je ook gaan voor een geheel vegan binnenkant, met ventilerend nappaleder. Er is daarnaast bij deze vegan versie gebruik gemaakt van WeaveTech, een licht en luchtig materiaal met een sportieve look geïnspireerd op wetsuits. Ook is er bij het productieproces op een innovatieve manier gebruik gemaakt van grondstoffen zoals hout om minder afval te creëren en alsnog een strak fineer te garanderen. Al met al voelt de auto futuristisch, maar toch zonder overdreven opsmuk, aan.

Lees ook:  Een auto leasen als startende ondernemer. Waar moet je rekening mee houden?

Review: de Polestar 2 is minimalistisch, elektrisch en indrukwekkend snel

Eerste Google-besturingssysteem

Een nieuw technologisch snufje is het Google-besturingssysteem. Stap in en de sensor in de bestuurdersstoel wordt geactiveerd. Via de telefoon herkent de auto wie je bent en past hij zich aan jouw voorkeursinstellingen aan – zoals hoe je het liefst in de stoel zit of welke apps er op je home screen verschijnen. Vergelijkbaar met andere stem geactiveerde assistenten, is de Google Assistent een van de nauwkeurigste op de markt. En wie zijn digitale leven al op meerdere fronten heeft gevormd naar de Google-applicaties, kan ook hier zijn playlists, agenda’s en frequente locaties kwijt. De navigatie via Google Maps loopt dan ook net zoals de stemherkenning soepel en feilloos.

Review: de Polestar 2 is minimalistisch, elektrisch en indrukwekkend snel

(Elektrische) grip op de weg

Maar de grootste voordelen zijn merkbaar in het rijden. De Polestar 2 beschikt over twee elektromotoren – elk van 204 pk en 330 Nm – die de wielen aandrijven. Dit creëert een stevig gevoel en garandeert veel grip op de weg. Bovendien trekt de auto gesmeerd en krachtig op zodra je het gaspedaal wat harder instapt. Al is de wagen zelf vrij zwaar (2123kg), heeft de Polestar 2 slechts 4.7 seconden nodig om een kleine 100 km/u te bereiken. Maar ook als je geen snelheidsduivel bent, overtuigt de Polestar 2 met de besturing. In plaats van een onoverzichtelijk scala aan instellingen, zijn er drie opties voor het gewicht van het stuur (licht, normaal en sport) en rijdt de Polestar 2 continu gedempt en verfijnd.

Zelf op pad door Nederland met de Polestar
Zelf op pad door Nederland met de Polestar

Met een volledig opgeladen Polestar kan je ongeveer 430 kilometer aan één stuk rijden. Dit is in realiteit wel wat minder, omdat het raadzaam is de batterij tot maximaal 20 procent resterend op te maken. Rijden van laadpaal naar laadpaal is het dan ook zeker niet. Wel blijft het zaak goed de afstanden die je wilt gaan rijden in je hoofd te hebben. Om zo te voorkomen dat je met een te lege auto vertrekt. Gelukkig is het rijden met een volledig elektrische auto een kwestie van wennen. En dat proces gaat wonderwel heel snel…

Lees ook:  Pendeltijd verloren tijd? Niet met deze tips!

Review: de Polestar 2 is minimalistisch, elektrisch en indrukwekkend snel

De Polestar 2 is te verkrijgen voor 59.800 euro in 6 lakkleuren, 3 interieursoorten, met eventueel 20-inch wielen en een elektrische trekhaak. Het design, de uitvoering en de functiemogelijkheden van de auto zijn minimalistisch maar wel compleet: je weet precies wat je te wachten staat en het is van een premium kwaliteit.

0 comments on “Review: de Polestar 2 is minimalistisch, elektrisch en indrukwekkend snel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *