Selfcare: je gezondheid op peil houden doe je zo

Selfcare: je gezondheid op peil houden doe je zo

Goed voor jezelf zorgen is iets wat we soms best even links laten liggen. Je zit bijvoorbeeld wat minder in je vel of voelt een pijntje opkomen, maar blijft doorgaan omdat het moet. Je hobbelt rustig door, maar loopt daarmee jezelf voorbij. Daarom is het belangrijk om wat meer stil te staan bij hoe je lichaam voelt en hoe je je mentaal voelt. Al helemaal in de tijd waar we nu in leven. Wij zochten selfcare tips voor je op die je helpen om je gezondheid op peil te houden.

De natuur in

De natuur is de plek waar wij mensen herstellen en echt tot rust kunnen komen. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werking van de natuur op de mens. Zo werkt de natuur helend voor het immuunsysteem, het geluksgevoel en rust in je hoofd. Meer natuur in je leven helpt je om je reservebatterij op peil te houden. Zie het als een soort buffer tegen stress.

Check je lichaam

Wanneer je last hebt van lichamelijke kwalen, geeft je lichaam een seintje dat er iets niet goed gaat. Het is gemakkelijk om te denken dat het vanzelf wel weer overgaat, maar je lichaam geeft niet voor niets een signaal af. Om je gezondheid op peil te houden, is het dus enerzijds belangrijk om te luisteren naar je lichaam. Anderzijds om er ook wat mee te doen, in plaats van je alleen bewust te zijn van wat er in je lichaam gebeurd. Zorg ervoor dat je een goede fysio verzekering hebt, zodat de drempel minder hoog wordt om aan te kloppen bij iemand die er écht verstand van heeft. Zo geef je je lichaam de aandacht die hij verdient.

Lees ook:  De (kleine) ongeneugten van de lente: mieren

(Social) media-detox

Wanneer je pauze neemt tijdens je werk, is het verleidelijk om even je Instagram te openen of het nieuws te checken. Het lijkt alsof je pauze neemt, maar niets is minder waar. Een pauze is alleen een pauze als je brein geen nieuwe informatie te verwerken krijgt. Op het moment dat je je social mediakanalen opent of het nieuws leest, krijgen je hersenen dus een overkill aan prikkels. Plan daarom eens per week of maand – net waar jij je prettig bij voelt – een media-detox dag in. Even geen prikkels van buitenaf, maar echt opladen. Je zult merken dat het wonderen doet als je je telefoon een dagje links laat liggen.

Plannen

Wanneer je weet dat je te vaak over je grenzen gaat en het voelt alsof je geen tijd hebt om tijd voor jezelf te nemen, is de beste tip om me-time in te gaan plannen. Al ga je even alleen een wandeling maken of lees je een uur een boek. Iedereen heeft natuurlijk andere behoeften wanneer het aankomt op me-time. Zit je tot over je oren in de deadlines? Ga dan een half uurtje eerder uit bed, om in alle rust op te staan. Er is altijd een mogelijkheid voor me-time, die tijd inplannen is dan een goede stok achter de deur om echt aandacht aan jezelf te besteden.

Foto header via iStock, credits: StockRocket

0 comments on “Selfcare: je gezondheid op peil houden doe je zo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *