KRAKATAU x Kaspersky: een kledingcollectie voor online zelfexpressie, privacy en vrijheid

KRAKATAU x Kaspersky: een kledingcollectie voor online zelfexpressie, privacy en vrijheid

Wat gebeurt er als een antivirus software brand en een techware modemerk samenwerken? Dan krijg je de collectie van KRAKATAU x Kaspersky. Safe_expression gebruikt experimentele technologie met een minimalistisch design om mensen bewust te maken van hun digitale privacy.

In december 2020 lanceerde het cybersecurity bedrijf Kaspersky in samenwerking met techware modemerk KRAKATAU de ongewone collectie Safe_expression. Toch hoort de kledingcollectie meer dan ooit thuis in de samenleving van nu. Anno 2021 staat zelfexpressie voorop: iedereen wilt laten zien wie ze zijn en wat hun uniek maakt. En met de komst van een breed scala aan online platforms kan dat ook op veel meer manieren. Maar in een wereld waar het internet niet meer weg te denken is en het hebben van een online identiteit net zo min, zit daar ook een keerzijde aan. Uit een onderzoek van Kaspersky bleek dat 37% van de millennial bevolking (geboren tussen 1980 en 1995) zich geen zorgen maakt om zelf het slachtoffer te worden van cybercrime. Wat is er immers zo interessant aan al die nutteloze data?

Je eigen digitale afdruk

Kaspersky wijst ons erop dat er achter de gegevens van privé documenten – van paspoorten tot PayPal accounts – flink wat geld schuil gaat.  Cybercriminelen komen er maar al te graag aan en gebruiken het voor verschillende doeleinden, waaronder ook chantage en afpersing. Safe_expression maakt ons bewust van het belang van online privacy en laat jou je kledingstukken aanpassen op basis van jouw eigen digitale afdruk. Andrew Winton, vicepresident voor Global Marketing bij Kaspersky, benadrukt dit. ‘We willen het hebben over privacy en veiligheid op een manier dat het kan relateren aan mode en simpelweg kan uitleggen hoe zelfexpressie onafhankelijk en beschermd kan blijven.’

Lees ook:  Heb jij een van de 5 meest voorkomende verslavingen?

Elke print is uniek

Het werkt simpel. Via een speciaal ontwikkelde chatbot beantwoord je wat vragen over je eigen online gedrag en privacy gewoontes. Deze data wordt vervolgens door middel van een uniek algoritme geanalyseerd en getransformeerd tot print die helemaal bij jou past. Binnen de kortste keren draag jij dus kleding die echt uitstraalt wie jij bent. Elke print is uniek. Jouw antwoorden bepalen hoe complex of harmonieus de print zal zijn, het is immers een reflectie van je eigen input. Dit doe-het-zelf onderdeel van de collectie draagt uiteraard bij aan het idee dat je zelf verantwoordelijk bent voor het creëren van je eigen imago, en dat is precies wat het KRAKATAU team zo bijzonder eraan vindt. ‘Bovendien is de aanpassing niet gebaseerd op de emoties van mensen, maar op hoe ze hun apparaten gebruiken en hun digitale gewoonten, wat erg belangrijk is in de digitale wereld van vandaag.’

En hoe dat eruitziet? T-shirts, sweatshirts en jassen in een minimalistisch design met een futuristisch en contrasterend kleurenpallet van neon groen en zwart. De collectie heeft een strakke, ruwe look maar is ook hartstikke comfortabel. Elk kledingstuk is gemaakt van Repreve functionele recycling isolatie en membraan stof met een waterafstotend oppervlak. Zodat je in elk klimaat thuis bent terwijl je er uniek bijloopt. Nieuwsgierig naar je eigen digitale afdruk? Ga dan snel naar de online builder, en creëer je unieke print.

0 comments on “KRAKATAU x Kaspersky: een kledingcollectie voor online zelfexpressie, privacy en vrijheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *