Last van kromme remschijven? Zo kom je er vanaf!

Last van kromme remschijven? Zo kom je er vanaf!

Trilt je stuur of pedaal zodra je remt? En wordt dat begeleid door vreemde klanken vanuit allerlei hoeken van je auto? Dan kan het best eens zijn dat je last hebt van kromme remschijven. Dit is niet alleen vervelend voor je comfort tijdens het rijden, het is ook nog eens gevaarlijk. Waardoor het ontstaat en wat de beste oplossing ervoor is lees je hier.

Daar zit je dan met een trillend stuur in je handen en twee kids op de achterbank midden op de weg. Ik ergerde me al een tijdje aan het rempedaal dat zo nu en dan trilde tijdens het remmen – in het gezelschap van irritante piep- en knarsgeluiden – maar nu het stuur ook nog eens mee begon te trillen, vond ik het welletjes geweest. Toch maar langs de automonteur.

Last van kromme remschijven? Zo kom je er vanaf!
Met twee kids op de achterbank wil je wel zo safe mogelijk rond kunnen rijden!

Waardoor trekken remschijven krom?

Bij het laten checken van de auto wees de monteur mij erop dat mijn auto last had van kromme remschijven. Daar zijn verschillende oorzaken voor, zo werd mij verteld. In mijn geval zat er roest aan de remschijf. Dit zorgde ervoor dat de remschijf uitzette door het aanwezige vocht, wat er vervolgens weer tot resulteerde dat de remschijf krom trok.

Maar het had helemaal niet zo veel geregend de afgelopen tijd? Hoe kon dit dan gebeuren? Deze roest vormt zich niet na één natte Hollandse regenbui, maar doordat de auto te lang stil heeft gestaan (de lockdown betekende voor ons ook minder kilometers op de weg). Op deze manier roest niet alleen de remschijf ongelijkmatig weg, maar slijten de remblokken net zo af. Een andere boosdoener voor roest is het bevestigen van nieuwe remblokken op schijven die hun beste tijd hebben gehad.

Lees ook:  Recharge jezelf én je auto

Los van roest en slijtage kunnen remschijven ook krom trekken doordat de remtang niet goed werkt, je regelmatig té krachtig remt, of last hebt van een te vol remvloeistofbakje. In alle drie de gevallen is sprake van oververhitting, wat uiteindelijk leidt tot ‘fading’ en de remkracht vermindert. En dat wil niemand hebben. Je bent immers niet alleen verantwoordelijk voor je eigen veiligheid, maar ook die van je (mini) medepassagiers en de anderen op de weg.

…en wat valt eraan te doen?

Als je eenmaal te maken hebt met kromme remschijven, dan is het achterhalen van de oorzaak uiterst belangrijk. Je wilt namelijk niet keer op keer terug moeten komen! Ga dus langs bij iemand die er echt verstand van heeft. Mij werd aangeraden om zowel de remschijven als de remblokken te vervangen, omdat de oude remschijven hol waren versleten. Het is verstandig om altijd beide te laten vervangen voor een betrouwbare samenwerking tussen de twee onderdelen. Dit garandeert niet alleen een veilige, maar ook een soepele rijervaring.

Hoeveel slijtage hebben je remschijven nou écht? Check dit goed. Als het nog te redden valt, dan is het afdraaien van de remschijven een mogelijke oplossing. Dit is ietwat goedkoper dan nieuwe remschijven kopen. Let wel: al installeer je geen nieuwe remschijven, is het wel verstandig om nieuwe remblokken te laten monteren. De remschijf is immers niet meer glad, dus zijn de blokken dat ook niet.

Ben je toch toe aan een nieuwe remschijf, dan kan het grote en diverse aanbod nogal overweldigen. Kies zorgvuldig! Let bijvoorbeeld op ventilatie en gegroefde remschijven (om oververhitting te voorkomen). Ook is er tegenwoordig meer dan genoeg keus in materiaalsoort. Naast koper, chroom of titanium zijn er ook remschijven van hooggelegeerd staal. En nog innotiever: met een roestwerende coating of highcarbon gietijzer. Kwaliteit is hier enorm belangrijk.

Lees ook:  Van deze auto’s gaat mijn hart sneller kloppen

Tot slot is het wijs om je eigen rijgedrag eens onder de loep te nemen en je voet van het rempedaal te halen als je stilstaat. Krakende wagens rijden misschien het langst, maar met een nieuwe remschijf rijd mijn wagen in ieder geval het veiligst.

Foto header via iStock, credits: Suwaree Tangbovornpichet

0 comments on “Last van kromme remschijven? Zo kom je er vanaf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *