Een grote investering is nooit zonder risico’s, al helemaal niet tijdens een pandemie. Toch is het belangrijk om je bedrijf – wanneer het mogelijk is – door te laten groeien en te blijven investeren in de toekomst. Wanneer je goederen vervoert is een trekker (vrachtwagen voor het vervoer van zware en extra grote ladingen op opleggers) van de zaak een investering waar je heel lang profijt van beleeft. Geen gedoe met het huren en/of lenen van vervoersmiddelen, maar je eigen voertuigen paraat hebben staan. Maar welke bedrijfstruck is op dit moment de meest aantrekkelijke op de markt? En welke technische specificaties zijn van belang om mee te nemen in de afweging? Wij zochten het voor je uit.
Technische specificaties
Bij een DAF trekker varieert de motorcapaciteit van negen tot zestien liter. Het motorvermogen komt uit op ongeveer 230-750 pk (voor Volvo, Scania ). Ze genereren de koppel van 3550 N/m al bij 1000 rpm. Met deze functies van de motor kan het totaalgewicht tot maximaal 100 ton of meer verhogen (en met de wiel reductiekast tot 180 ton). Dit maximaliseert de functionaliteit van trekkers bij het bewegen opwaarts, bij het vervoeren van zware lasten, en op de ruwe terrein. Het is dus van belang om te kijken naar het pk van de truck, om er zeker van te zijn dat de truck het aankan.
Parel onder de trucks
De Volvo FH is alweer bijna zeven jaar op de markt. Een parel onder de trucks. Wanneer je de truck ziet vallen er gelijk een aantal punten op: de truck heeft een stoere uitstraling, de zijspiegels zien er subtiel uit en het ventilatierooster slaat naadloos aan op de zijfender. In 2014 werd deze Volvo uitgeroepen tot International Truck-of-the-Year. De I-Save in deze truck is geen systeem, maar een pakket aan brandstofbesparende maatregelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is de turbocompound. Ook is de I-See geoptimaliseerd en is nu volledige map-based en werkt ook op de binnenwegen. Ook is er een stuurbekrachtigingspomp aanwezig, waarmee de snelheid wordt aangepast om het brandstofverbruik te verlagen. Wanneer je veel onderweg bent, weet je dat het prettig is wanneer een bedrijfstruck uit zichzelf het brandstofverbruik verlaagd. Zo hoef je niet steeds aan tanken te denken en kun je lekker doorkarren.
Foto header via iStock, credits: RistoArnaudov