Internationaal zaken doen tijdens corona

by Jill Buitenhuis

Zaken doen met partijen in het buitenland wordt door de corona-crisis een stuk lastiger. Leveringen lopen bijvoorbeeld vertraging op, doordat buitenlandse fabrieken kampen met achterstand in de productie. Ook de exportmarkt heeft het zwaar te verduren. Wanneer je als ondernemer wil handelen met het buitenland in deze uitdagende tijd, is het belangrijk om je te verdiepen in de mogelijkheden. Het zou zonde zijn als de ideeën die je hebt op de plank blijven liggen, terwijl er altijd een mogelijkheid is om je dromen uit te laten komen. Ga goed voorbereid de grens over met deze tips.

Onderzoek de internationale markt

Om je goed voor te bereiden is het van groot belang om goed onderzoek te doen. De belangrijkste vraag die je jezelf stelt als ondernemer is of er markt is voor je product. Met een goed onderzoek breng je de doelgroep duidelijk in beeld en kan er onderzocht worden welke prijs je doelgroep wil betalen voor het product. Betrek in je onderzoek ook de concurrentie. Nadat je onderzoek helder is, kun je beginnen aan een marketingplan. Dit plan helpt bij het bepalen van je strategie. Een goede voorbereiding, is het halve werk.

Mogelijkheden creëren

In deze tijden van crisis is het lastig om zelf actie te ondernemen. Want waar dien je allemaal op te letten en met welke landen is het mogelijk om zaken te doen? Er zijn gelukkig altijd mogelijkheden om wel zaken te doen met het buitenland. Het is vooral belangrijk om nieuwe partners en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Zo is er nog steeds transport naar Turkije mogelijk, op vrijwel iedere lijndienst bestemming. Of het nu gaat om machines en apparaten, voedingsproducten of chemische (ADR) goederen, de juiste oplossing op maat wordt altijd gevonden. Door deze transport uit te besteden als bedrijf, bijvoorbeeld aan Twentepoort Logistiek, kan er intern volledig gefocust worden op de core business. En hoeft er niet meer omgekeken te worden naar het transporttraject.

Lees ook:  Al van hybride eetgewoontes gehoord? Wij leggen het uit én geven recept tips!

Website

Om aan klanten te komen, is het natuurlijk van belang dat je de website van je onderneming in het Engels aanbiedt. Je kunt de teksten niet simpelweg vertalen, maar de teksten dienen in goed Engels geschreven te zijn om een professionele indruk te maken. De tone of voice voor de doelgroep die je wil aantrekken is erg belangrijk. Dus zorg ervoor dat je website er goed uitziet, om klanten aan te trekken.

Cultuurverschillen

Wanneer je in zee gaat met een buitenlandse partij, zul je ook tegen cultuurverschillen aanlopen. Ook binnen Europa kunnen de zakelijke gebruiken nogal verschillen. Een goede tip is om je te verdiepen in de cultuur waar je mee gaat werken. Zo scoor je extra punten als je je toekomstige partner voor het eerst spreekt en voorkom je dat je deal niet doorgaat. Onderschat de cultuurverschillen dus niet.

Foto header via iStock, credits: William_Potter

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy