Hoe schrijf je de juiste webteksten? 4 tips voor de ZZP’er

by Emma

De ZZP’er is niet meer weg te slaan uit de Nederlandse arbeidsmarkt. Toch komt daar in deze digitale wereld al gauw veel bij kijken. Zo ook het schrijven van webteksten. Hoe doe je dat nou goed? Lees hier vier tips.

Schrijf niet voor robots

Zodra je zelf aan de slag gaat met het schrijven van webteksten zal je al gauw merken dat het bij lange na niet zo eenvoudig is. Sta in eerste instantie stil bij jouw publiek: je schrijft voor je bezoekers, niét voor Google. De inhoud van de tekst is dus belangrijker dan bepaalde sleutelwoorden die je steeds maar weer herhaalt (de bezoekers van je website hebben het heus door en haken hierop af). Ga dus goed na wat de specifieke kwaliteiten, karaktereigenschappen of productvragen zijn van je bezoekers en klanten. Zo kan je daarop inspelen zónder dat het kunstmatig aanvoelt, alsof je voor een robot aan het schrijven bent! Goede communicatie vormt immers een band tussen klant en ondernemer.

Gebruik het juiste taalniveau

Het is enorm belangrijk om een scherp inzicht te hebben in wie jouw website gaat bezoeken en om welke redenen. Daarop gebaseerd pas je namelijk ook het taalniveau van de teksten die je schrijft aan. Taalniveaus verschillen van A1 (heel eenvoudig) tot C2 (heel moeilijk). De meest gebruikelijke taalniveau zit hier tussenin: B1 en B2. Wees je hier bewust van! Misschien ligt jouw eigen taalniveau hoger of lager dan B1/2. Dan kan het best een uitdaging zijn om je zelfgeschreven teksten zo aan te passen dat ze universeel te begrijpen zijn. Laat daarom ook zeker een extra paar ogen de teksten checken.

Lees ook:  Op deze locaties wordt 'thuiswerken' weer leuk!

Schakel de hulp van professionals in

In sommige gevallen is het echter het beste idee om het schrijven van webteksten over te laten aan een professioneel communicatiebureau. Aan de hand van allerlei marketingstrategieën krijg je op deze manier niet alleen toegang tot uitstekend geschreven teksten, maar ook nog eens een rijk aanbod aan advertentiecampagnes waardoor je website vaker zal worden bezocht. Dit verhoogt je positie in Google-search resultaten en geeft jouw merk of bedrijf dus per direct een groter bereik.

Creëer rust op de pagina zelf

Zowel in vorm als de inhoudt van je webteksten is het belangrijk dat de bezoeker in alle rust kan bekijken waar het écht om gaat: namelijk, dat wat jij aanbiedt en wilt uitstralen. Design speelt hier uiteraard een belangrijke rol bij. Toch zijn er genoeg trucjes in het schrijven zelf waar je gebruik van kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan tussenkoppen om structuur toe te voegen aan langere teksten, opsommingen om zichtbaarheid en herkenbaarheid te creëren, en zorg ervoor dat je verschillende lettertypes van verschillende grootte en kleur vermijdt (hetzelfde geldt voor vet, cursief, onderstreept, KAPITAAL etc.).

Illustratie header via iStock, credits: Abscent84

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy