Stand-up Paddleboarding: met deze sport train je je hele lichaam

Stand-up Paddleboarding: met deze sport train je je hele lichaam

Toe aan een nieuwe sport? Probeer dan eens te suppen (kort voor Stand-up Paddleboarding)! Steeds vaker zie je mensen op een board in meertjes, kanalen of zelfs de Amsterdamse grachten. En daar is een goede reden voor. Het is een toegankelijke sport voor iedereen, van amateurs tot pro’s en alles ertussenin. Dat komt omdat het heerlijk rustgevend is en je tegelijkertijd wel je héle lichaam traint.

Wat is het?

Het is een watersport waarbij je op een grote surfplank staat en jezelf met een paddle door het water duwt. Al lijkt het board misschien op een surfplank, is deze in werkelijkheid dikker en groter. En daardoor ook stukken stabieler. Dit is belangrijk! Bij suppen draait namelijk alles voor het vinden van de juiste balans. Als je het goed doet, dan heb je in een klap een hele workout. Er zijn meer dan genoeg technieken om uit te proberen als jij op je board staat. Van technieken voor beginners tot geavanceerde oefeningen waar je zelf meer beweegt. Lees je goed in en voorkom zo blessures.

Wat heb je nodig?

Allereerst heb je om aan Stand-up Paddle te doen een SUP board nodig. Kies je juiste maat en ga voor een mooi design, en je kan gelijk beginnen. Voor wat koeler weer met meer wind, is een fashionable wetsuit geen slecht idee. Ook zijn er genoeg accessoires waar je jouw sup-ervaring tot een hoger niveau kan tillen. Van zitjes tot enkelkoorden en van yoga docks (ja, sup-yoga is ook een optie) tot waterdichte backpacks.

Lees ook:  Nieuwe zomerhit: aquaphysical

Welke spiergroepen train je?

Omdat het houden van evenwicht het belangrijkste onderdeel is van suppen, gebruik je al snel al je spieren terwijl jij je probeert voort te bewegen over het water. De focus ligt uiteraard wel op de armen, je romp en core, je rug, bovenbenen en schouders. Je quads, hamstrings en bilspieren zullen voortdurend aangespannen zijn. Wie keihard tekeer gaat tijdens een supsessie zal uiteindelijk de meeste spierpijn voelen in zijn core en armen.

Hoeveel calorieën verbrand je?

Het precieze aantal calorieën is niet zo simpel vast te leggen. Dit hangt af van de energie die je erin steekt, het weer en het water tijdens het suppen, en uiteraard enorm afhankelijk van je lengte en gewicht. Maar als we toch een grove schatting moeten doen (voor een gemiddelde lengte van 170cm met een gewicht van 70kg) dan geldt dat je tussen de 175 en 225 calorieën per uur verbrandt. Dit is wel als je recreatief, rustig en ontspannend, aan het suppen bent. Zodra je doelbewuster en actiever gaat inzetten, belast je jouw spiergroepen natuurlijk ook meer. Op deze manier kan je al snel rekenen op 400 tot 500 calorieën per uur!

Wanneer en waar kan je het beste suppen?

In principe kan je het hele jaar door suppen en op elk water (door de golven op zee zal het alleen wel nog zwaarder zijn!). Al is de sport om logische redenen veel populairder in de zomer, is het niet helemaal waar dat je niet kan suppen in de winter. Sterker nog, voor de echte fanaten is dit hét seizoen om het water op te trekken. Door de kou vernauwen je bloedvaten, neemt je bloeddruk tijdelijk toe en is je hart harder bezig met het pompen van bloed. Dit verbetert je vatenstelsel! Vervolgens gaat je stofwisseling ook harder tekeer, wat je immuunsysteem signaleert om witte bloedlichaampjes aan te maken. Zo bouw je extra weerstand op. Ook tijdens regen kan je gewoon aan de slag. Het enige wat je hoeft te doen is je wat warmer te kleden (dikke trui, thermokleding, jas of wetsuit bijvoorbeeld). Gooi er nog een paar handschoenen en een muts bovenop en je bent good to go.

Lees ook:  Seven days of Feedback

Foto header via iStock, credits: grinvalds

0 comments on “Stand-up Paddleboarding: met deze sport train je je hele lichaam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *