Hoe maak je het contact met een klant persoonlijker?

by Redactie

Iedere ondernemer weet dat het contact met een klant van groot belang is. Van heel groot belang zelfs. Een tevreden klant komt terug, en raadt anderen jouw bedrijf misschien ook wel aan. Een ontevreden klant, die zie je nooit meer, en de kans is groot dat deze ook volop zal vertellen over zijn negatieve ervaringen met jouw bedrijf. De klant tevreden maken en houden, en zorgen dat deze jou niet snel zal vergeten, is dus essentieel.

Zorg dat het goed zit

Om te zorgen dat een klant tevreden is, moet een bedrijf er bovenal voor zorgen dat de geleverde diensten simpelweg goed in orde zijn. Zelfs de meest gelikte marketing kan er niet voor zorgen dat fouten minder opvallen of klanten niet door hebben dat je niet levert wat je belooft. Sterker nog: dure marketingtrucs zijn eigenlijk weggegooid geld als je je zaakjes niet eerst piekfijn op orde hebt.

Zorg dus dat je bedrijf als een zonnetje loopt, en doet wat de klant van je verwacht. Lever producten en diensten op tijd, zorg voor een goede kwaliteit en kom alle gemaakte afspraken na. Door simpelweg je werk goed te doen, zal de klant er eerder voor kiezen om nogmaals met je in zee te gaan dan wanneer de samenwerking ‘gedoe’ oplevert, op welke manier dan ook.

Onthoud die naam!

Zelfs als je je werk goed doet, al je beloftes nakomt en de klant een vlekkeloze ervaring biedt, kan het nog zo zijn dat zij een volgende keer niet per se bij je terugkomen. Niet omdat zij dat niet willen, maar simpelweg omdat ze je vergeten zijn of over het hoofd zien. Om dit te voorkomen is meer nodig dan leveren wat er van je verwacht wordt, je zal ervoor moeten zorgen dat mensen je niet snel vergeten.

Lees ook:  Koffiecultuur op het werk: Waarom is een koffiezetapparaat belangrijk in de keuken van een kantoor?

Dat kun je doen door méér te bieden dan verwacht, écht op te vallen en alle concurrenten ver achter je te laten. Ook kan het geen kwaad om mensen extra goed bekend te maken met je naam. Laat bestellingen bijvoorbeeld niet leveren in zomaar een anonieme verpakking, maar kies voor bedrukte dozen. Laat je bedrijfslogo erop printen, en denk na over een afbeelding of tekst die ervoor zorgt dat mensen je niet snel vergeten en bij voorkeur zelfs een extra positief gevoel bij je bedrijf krijgen. Door dozen op maat te gebruiken, en deze op te laten vallen tussen alle anderen, blijf je eerder hangen in het geheugen, en is de kans groter dat klanten vaker voor je bedrijf kiezen.

Natuurlijk werkt deze truc niet alleen met dozen, maar zijn er tal van manieren te vinden om jouw bedrijf op te laten vallen en een voorkeursplekje te laten veroveren. Wees creatief, kies voor een aanpak die werkt voor jouw bedrijf, en zorg voor authenticiteit. Combineer het met een feilloze service, en je bent behoorlijk op de goede weg.

Foto header via iStock, credits: Circle Creative Studio 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy