Wat is branding en hoe help je jouw eigen bedrijf ermee?

by Emma

Tegenwoordig is branding een hot topic. Maar wat is het precies? En hoe doe je het goed? Branding gaat over hoe je jouw unieke merk (of bedrijf) herkenbaar en aantrekkelijk maakt. Het is als het ware jouw stempel op de markt – of het nou gaat om jezelf, jouw producten, diensten of een bedrijf. Bij branding draait alles om de positionering van jouw merk: je creëert herkenning, je onderscheid je van de rest en je communiceert de waarden waar je voor staat.

Beeldmerk

Een essentieel onderdeel van een goede branding is hoe je visueel overkomt. Je moet immers letterlijk zichtbaar zijn. Vraag je dus af: sluit de beeldtaal van je merk aan bij de identiteit daarvan? Dit slaat terug op een algemene huisstijl. Welk kleurenpallet gebruik je? En vervolgens, wat zeggen die kleuren over jouw brand? Blauw is kalm en intelligent, rood is aggressief en gepassioneerd. Felle kleuren trekken aandacht, zachtere tinten verdwijnen meer naar de achtergrond. Let ook op het font dat je gebruikt en spendeer voldoende aandacht aan je logo. Zodra je jouw beeldmerk naar buiten brengt – je kan bijvoorbeeld stickers maken of de bezoekers op locatie verwelkomen via een roll up banner , dan moeten ze in één oogopslag begrijpen wie je bent en wat je doet. Wat zien je klanten? Wat is de indruk die je achter wilt laten? Als je beeldmateriaal aan het maken bent (of iemand het vóór jou doet), maak dan vooral gebruik van templates. Zo kan je gemakkelijk jouw design aanpassen op het medium dat je van plan bent te gebruiken, of het nou voor je social media is of voor wat flyers.

Lees ook:  Cappuccino en ik: een persoonlijk koffie drieluik

Toon en verhaal

Los van je visuele verhaal, is de tekst die je aanlevert – van promotie tot beschrijving – onmisbaar. Het belangrijkste is dat je de juiste toon vindt. Is jouw dienst formeel en luxe of worden je producten dagelijks gebruikt en past daar een informele berichtgeving bij? Houd altijd je publiek in je achterhoofd. Jongeren zijn niet gechoqueerd van een beetje humor. Huishoudens met een hoger inkomen zijn misschien wat meer gebaat bij een officiële houding. Los van je publiek, gaat het uiteraard ook om dat wat je aanbiedt. Hoe wíl je dat je overkomt? Is jouw merk een vol ontspanning of juist actie? Bied je jouw klanten iets nostalgisch of iets moderns? Ga je voor strak en simpel of gezellig en gemoedelijk? Probeer daar zo authentiek mogelijk in te zijn – dan val je immers op. Slogans of motto’s kunnen hier heel effectief zijn. Ook hier geldt: wees áltijd consistent. Niemand zal je herkennen als je stempel steeds verandert. En een andere gouden tip: je hoeft echt niet iedereen tevreden te stellen. Sterker nog, dat is onmogelijk. Hoe specifieker, hoe beter!

Platforms

Tot slot wordt het tijd om na te denken waar je allemaal zichtbaar wilt zijn. Dit geldt zowel voor je online presence als offline aanwezigheid. Welke sociale mediakanalen passen bij jouw merk? Instagram is sterk visueel, Twitter is vlot op tekst en YouTube is geschikt voor wat langere tutorials of DIY’s. Natuurlijk is het het fijnst om van zo veel mogelijk sociale mediakanalen gebruik te maken, maar zeker als beginnende start-up kan dit nogal veeleisend zijn. Begin daarom met de selectie die het beste aansluit op jouw branding en vergroot zo je bereik. Offline volg je min of meer dezelfde regels. Denk weer terug aan je doelgroep – voor jonge gezinnen zoek je naar promotieplekken in de buurt van supermarkten, bijvoorbeeld. Jonge stedelingen zitten al goed bij verkeersknooppunten of shoppingcentra.

Lees ook:  Hoe maak je het contact met een klant persoonlijker?

Foto header via iStock, credits: AlexSecret 

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy