Online shoppen is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het is tegenwoordig heel gemakkelijk om alles online aan te schaffen – van nieuwe kleren tot meubels, van gereedschap tot boeken. Alles, maar dan ook echt álles, wordt aangeboden op het internet. Maar wat nou als je zelf wat te bieden hebt? Hoe begin je het beste je eigen webshop? Wat schuilt er allemaal achter het bouwen én onderhouden van een virtuele winkel?
1. Blijf bij de tijd
De wereld van webshops is enorm veranderlijk. En gek is dat niet, er is immers een enorm aanbod dat continu met elkaar concurreert. Dit vergt natuurlijk aandacht en tijd. De algemene regel luidt: als je wilt bijblijven, moet je minstens elke twee jaar groot onderhoud en updates doen aan je webshop. Een pagina met comic sans lettertype en verouderde software trekt immers niemand aan.
2. Kies de juiste webshopbouwer
Hieruit volgt dan ook gelijk tip nummer twee: zorg er voor dat je meerdere offertes opvraagt bij webshop bouwers, zodat je de juiste keuze kunt maken. Jammer genoeg wordt er nog iets te vaak opgelicht binnen deze sector. Zeker als het duidelijk is dat jij niet een technologisch wonderkind bent. Het is dan ook zeer aan te raden om een vriend die verstand heeft van IT-zaken te vragen om hulp.
3. Scherp je doelgroep aan via je product
Wat is je product? Wie wil je daarmee bereiken? Anders dan in fysieke winkels, heb je niet zo snel door wie er allemaal langs jouw virtuele vitrine lopen. Het helpt dus enorm om je aanbod zo specifiek mogelijk te presenteren. Je hebt in dit geval dus ook niet zo veel aan aannames. Schakel ook zeker Google Analytics in – het lijkt overweldigend in het begin, maar wie zich in de materie verdiept vindt een goudmijn aan belangrijke informatie.
4. Schakel marketingbureaus in
Je hoeft het echt niet allemaal zelf te doen. Schakel bijvoorbeeld een online marketing bureau in om jou te helpen. Ook met zaken zoals Google Analytics – meten is namelijk weten. Ze geven je een indicatie van al het online verkeer, helpen je bedrijf groeien en focussen niet alleen op het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook op hoe je ze dermate tevreden houdt dat ze ook terugkeren. En dat is belangrijk, zeker op de lange termijn.
5. Besteed voldoende aandacht aan je presentatie
Niemand zit te wachten op vage productomschrijvingen, typefouten en een onduidelijk merk. Branding is alles! Denk aan logo’s, kleurencombinaties, maar ook zaken zoals woordkeuze zijn enorm belangrijk. Zo zet je jezelf namelijk goed op de markt: jij weet wat je verkoopt, en door die zekerheid zijn mensen ook weer meer bereid om met jouw producten in zee te gaan.
6. Verzin een passende domeinnaam én extensie
Oh, vergeet ook zeker niet goed over je domeinnaam na te denken. Dit is namelijk je eerste impressie. En die telt. Tip: ga voor een domeinnaam die specifiek aan jouw product relateert. Maak ook zeker gebruik van ‘normale woorden’, zo kom je sneller in resultaten van zoekmachines terecht (SEO is your best friend). De extensie is nog een andere zaak. Veel webshops gaan voor ‘.nl’. Maar als je wilt uitbreiden is dit niet altijd een goed idee. Tegenwoordig is ook ‘.shop’ populair. Handig, want zo ziet iedereen gelijk dat je dingen verkoopt.
7. Doe-het-zelf tot je een hogere marge hebt
In het begin kan het verleidelijk zijn om van alles en nog wat uit te besteden. Van het verpakken van je producten tot het versturen ervan. Dit is echter pas rendabel als je een hogere marge bereikt hebt. In principe kan je dus, zeker als starter met een webshop, beter minder verkopen en meer marge overhouden, dan veel te veel werken en niets verdienen. Klinkt logisch, maar het gaat vaak genoeg fout.
Foto header via iStock, Bildnachweis: AlexSecret