Net één week voor we de lockdown in gingen, in maart, testte ik nog de Kia Niro Hybrid DynamicPlusLine. Een pre-corona rijtest dus, geplaatst in na-corona tijd. Omdat we er nu ook weer écht op uit kunnen én mogen!
De Kia Niro Hybrid heeft een hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor. Op het eerste gezicht is het een stoere, hybride crossover met een stijlvol design. We testten al eerder auto’s van Kia, zoals de Stonic, Ceed, ProCeed en e-Niro. Onbekend met Kia zijn we dan ook zeker niet. Het leuke is echter dat elk model toch weer op een andere manier doet verrassen. En dat op een positieve manier.
Gezinswagen met veel ruimte
Zo is het bij deze crossover met name de ruimte en ook het rijgemak dat eruit springt. Zowel als gezinswagen, 2 kids in kinderstoel op de achterbank plus genoeg ruimte in de kofferbak, als zakelijke auto is ie prettig in gebruik. Zelf vind ik het altijd erg fijn wanneer een gezinswagen toch een stoere uitstraling heeft. En dat is bij de Niro Hybrid DynamicPlusLine zeker het geval.
Scherp stuurgedrag
Zo kan je vanuit de Drive-stand de schakelhendel naar links zetten waardoor je de Niro ook handmatig kan schakelen (fijn, ik ben geen automaat-fan!). Tegelijkertijd activeer je hiermee de Sport-stand voor scherper schakel- en stuurgedrag. Duw de handel vervolgens naar rechts, dan is er ook nog de zuinige Eco modus. De auto schakelt dan weer helemaal zelf. Handig!
Het multimedia- en navigatiesysteem werkt hartstikke intuïtief en het audiosysteem is top. De volumeknop stond dan ook regelmatig op voluit, zowel voor mama als de kids… Maar het allermooiste is natuurlijk dat de auto hybride is. De besparing op brandstofkosten en de beperking van CO2-uitstoot is echt aanzienlijk.
Zelf ook een Kia Niro Hybrid DynamicPlusLine rijden? Of benieuwd geworden? De DynamicPlusLine (met o.a.18″ lichtmetalen velgen en stuurwielverwarming) is er vanaf € 34.245…