Is het even rustig in je horecabedrijf? Ga klussen!

Is het even rustig in je horecabedrijf? Ga klussen!

In de horeca ben je óf continu aan het rennen, of sta je uren te niksen. Met de afgelopen lockdown kwam het terassenleven inderdaad tot zo een stilstand. We kunnen de draad weer oppakken, maar bij veel horecabedrijven is het nog niet zo druk als ervoor. Is het nog wat rustig in je eigen horecabedrijf? Ga dan aan de slag en verbouw je zaak, zodat wanneer alles wél weer op rolletjes loopt, je met een voorsprong begint. Ga deze checklist af om te kijken waar de verbeterpunten van jouw horecazaak liggen.

Styling interieur

Mocht je plannen hebben voor een nieuw interieur, weet dan goed wat voor publiek je wilt aantrekken. Voor een jong, ‘hip’ publiek zijn trends niet onbelangrijk. Waar we eerdere jaren genoten van de industriële stijl, zien we dat in 2020 invloeden van Art Deco steeds vaker terugkomen. Ronde vormen, materialen zoals fluweel en marmer, maar ook behang met patronen is een optie. Wil je het echt trendy maken, dan moet je nagaan hoe je jouw bedrijf zo ‘Instagramwaardig’ mogelijk maakt. Dit betekent: een plekje waar jouw bezoekers hun fotomoment kwijt kunnen (denk aan neon borden, prikkelende decoraties of een grote spiegel). Maar dit zijn uiteraard slechts momentopnamen. Een chique, klassiek interieur is daarentegen tijdloos. Hier zien we neutrale kleuren, warme tinten en natuurlijke materialen terug. Deze stijl kan ook makkelijk aangevuld met wat trendy meubilair of decoraties mocht je daar op subtiele wijze op in willen gaan.

De juiste apparatuur

Een van de belangrijkste eisen voor een goed lopende horecazaak, is goed werkende apparatuur. De styling is zeker niet onbelangrijk, maar je hebt niets aan een prachtig bord als het niet goed schoon gemaakt kan worden door een echte horeca vaatwasser. Hetzelfde geldt overigens voor alle andere horeca apparatuur: werkt het niet goed, dan werkt je zaak (én je personeel!) dat ook niet. Op rustige momenten is het dus bij uitstek een goed idee om eens alle machines na te lopen, van vaatwassers tot ovens, van espressomachines tot vriezers. Investeer in de juiste modellen zodat je er jaren mee kan doen, en niet tijdens de drukste lunch voor een (kapotte) verrassing komt te staan.

Lees ook:  Foodpairing: Contrast of harmonie

Route en inrichting

Misschien wil je minder intensief werk verrichten en ben je best tevreden met het meubilair en de apparatuur. Maar heb je wel gelet op de eerste indruk van je gasten? Wat zien ze – en ruiken ze – als ze binnenkomen? Is het in één oogopslag duidelijk waar ze kunnen zitten? Of heb je avontuurlijke ‘hoekjes’ waar de gast zich in kan nestelen? Dit laatste werkt vaak goed, omdat je bezoekers dan het gevoel hebben dat ze hun ‘eigen plekje’ binnen jouw zaak hebben. Let ook vooral op waar je wat voor soort tafels zet. Over het algemeen geldt: stelletjes willen niet bij de wc zitten, groepen vinden dat minder erg – al kan je grote groepen het beste in de buurt van de keuken plaatsen (dit zorgt voor een korte loop- en serveertijd voor je personeel). Heb je een bar? Plaats die dan zo dicht mogelijk bij de ingang voor een vriendelijke begroeting.

De laatste details

Tot slot kan je ook nog eens kijken naar de ‘inhoud’ van je zaak. Wat bieden jullie eigenlijk aan? Is het tijd voor een vernieuwde menukaart? Of is het een idee om een ‘drankje van de zaak’ het leven in te roepen? Ook hierbij draait het weer volledig om wie je bent en wat je wilt laten zien. Duik even de (log)boeken in en achterhaal wat de afgelopen maanden wél goed verkocht en wat vooral níet. Dat laatste schrap je gelijk van de kaart. Speel in op je publiek – ook zij hebben zin om met een fris gevoel terug te keren naar hun favoriete horecagelegenheden. Een welkomst van het oude vertrouwde met een klein nieuw detail – zoals een drankje, kleurtje of de inrichting – doet het vaak heel goed.

Lees ook:  Koffiebonen, hoe kies je jouw favoriet?

Foto header via iStock, credits: Drazen Zigic 

0 comments on “Is het even rustig in je horecabedrijf? Ga klussen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *