Zo creëer je een stressloze nachtrust

Zo creëer je een stressloze nachtrust

Veel mensen slapen anders sinds de coronacrisis. Voor de één is de nachtrust die ze hebben beter dan ooit, de ander doet geen oog meer dicht. Sommigen hebben ineens levendige dromen, soms corona gerelateerd. Wat is de relatie tussen de pandemie en ons slaappatroon?

Stress

Dat veel mensen nu slechter slapen kan te maken hebben met stress. Uit onderzoek is gebleken dat stress een slechte nachtrust in de hand kan werken. Er zullen een hoop mensen zijn die nu ’s nachts liggen te piekeren over hun werk, of de gezondheid van hun dierbaren.

Nachtrust

Hoe minder stress en prikkels, hoe beter dus de nachtrust. Dit geldt voor veel mensen, maar slapeloosheid kan ook veroorzaakt worden door te weinig prikkels. Thuiswerken is rustiger dan een hectische kantoortuin. Gedurende de dag bouw je slaapdruk op: behoefte aan diepe slaap. Dat doe je door te bewegen en je hersenen te gebruiken. Als je weinig doet op een dag, kan het zijn dat je ’s avonds niet genoeg slaapdruk hebt om moe te worden. Het devies om zo veel mogelijk binnen te blijven, kan een negatief effect hebben voor een goede nachtrust.

Bewegen

Minder stressen is een oplossing, maar niet gemakkelijk gedaan. Genoeg bewegen en minder zitten helpt. Zet de televisie en iPhone uit voor het slapen gaan. Schermkijken is desastreus voor een goede slaaprust. Een boek lezen heeft daarentegen een positief effect. Het beste middel tegen stress is een goede nachtrust. Mensen met stress slapen slecht, maar omgekeerd geldt dat slechte slapers stress minder goed kwijtraken.

Lees ook:  Incassobureaus: lust of last?

Hygiëne

Een goede slaap hygiëne bevordert een goede nachtrust. Een juist matras, dekbed van dons en kussen, een goed geventileerde kamer met een juiste temperatuur. Houdt de kamer donker en gebruik de slaapkamer uitsluitend om te slapen en niet om te werken. Helaas is goed slapen dan nog niet vanzelfsprekend. Een derde van alle Nederlanders heeft wel eens slaapproblemen en ruim tien procent slaapt zelfs chronisch slecht.

Foto header via iStock, credits: GeorgeRudy

0 comments on “Zo creëer je een stressloze nachtrust

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *