Misschien heb jij een eigen bedrijf als zelfstandig ondernemer. En misschien lopen de zaken wel goed. Zo goed zelfs, dat je erover nadenkt om de grenzen letterlijk én figuurlijk te verleggen. Maar hoe doe je dit nou goed, internationaal ondernemen? Er komt vaak meer bij kijken dan je denkt, en het kan behoorlijk lastig zijn om de identiteit van jouw bedrijf zó te brengen dat je wel jezelf blijft, maar past binnen een nieuwe markt. Lees hier onze tips.
Doe je huiswerk
Een buitenlandse markt is anders dan je eigen oude vertrouwde erf. Dus vóórdat je aan je internationaal ondernemen avontuur begint, is het handig om eerst te kijken of je er wel klaar voor bent. Wat houdt dit in? Kijk eerst naar buiten: naar welke landen wil je uitbreiden? En hoe steekt deze cultuur in elkaar? Je leert vooral veel door naar andere (succesvolle) bedrijven te kijken die dezelfde markt delen (beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?). Kortom: doe je huiswerk. Maak een concurrentieanalyse, bekijk welke niches er zijn, hoe de prijzen in elkaar steken et cetera. Lokale behoeften zijn vaak cultuurgebonden, dus houd ook dit in je achterhoofd.
Pas toe wat je hebt geleerd
Als je eenmaal in kaart hebt gebracht hoe het er daarginds aan toe gaat, dan is de volgende stap dit natuurlijk toepassen op je eigen bedrijf en imago. Natuurlijk is een van de eerste dingen die je moet doen zorgen dat je toegankelijk bent. Maak hierbij vooral gebruik van professionals. Denk bijvoorbeeld aan Vertaalbureau Acolad, met hun motto ‘We help you be local everywhere’ kom je namelijk een heel eind. Maar kijk eventueel ook naar een handelsagent, importeur, licentieverlening, franchise constructie, joint-selling en groothandel. Een goede (internationale) samenwerking maakt namelijk al het verschil – je bouwt zo langzamerhand een sterk netwerk op.
Bereid je medewerkers voor
Zodra jij hier allemaal aan hebt gedacht, betekent dit nog niet dat jouw medewerkers en collega’s dit nu ook met jou delen. Wees informatief, en zorg er voor dat ook zij zich verdiepen in de desbetreffende cultuur, hun documenten vertalen via Acolad en eventueel hun eigen kennissen en contacten delen om zo het gezamenlijke netwerk uit te breiden. Het is verleidelijk om alles zelf te regelen – maar benut je team. Kijk waar hun talenten liggen als het aankomt op de buitenlandse marktdynamiek, en heroriënteer als het moet bepaalde posities en functies. Een nieuwe uitdaging vergt een nieuwe aanpak, dus wees niet bang om ook binnen je team te analyseren, toepassen en vernieuwen.
Illustratie header via iStock, credits: invincible_bulldog