De meesten onder ons zijn wel bekend met relatiegeschenken: de cadeaus van werkgevers voor werknemers of zakenrelaties. Toch is het vaak iets lastiger om de volledige etiquette rondom dit fenomeen te achter halen. Waarom géven we eigenlijk geschenken?
Motivatie personeel
De eerste, en vrij obvious reden is natuurlijk dat het personeel zich in het zonnetje gezet voelt. Als werkgever vindt je dit uiteraard belangrijk, en wel om twee redenen: aan de ene kant is altijd goed om vanuit een hogere positie je te bekommeren om hen die onder je staan (weet wat er speelt), en aan de andere kant motiveert het jouw personeel om niet alleen tevreden te zijn op de werkvloer, maar ook nog eens harder hun best te doen. Jij laat immers zien dat je het waardeert en belangrijk vindt wat zij doen – met een bedankje – dus men integreert deze (her)waardering voor eigen werk ook.
Naamsbekendheid
Los van dat het goed is voor je werknemers, is het geven van een geschenk ook een uitmuntende kans om naamsbekendheid te werven voor je bedrijf! Zie het zo: het cadeau wat je geeft kan zowel je bedrijf symboliseren (een voorwerp wat uniek is voor jouw markt) representeren (door middel van bijvoorbeeld geprinte logo’s) of simpelweg bespreekbaar maken. Van een bedrukte dopper, tot pennen met met logo, of zelfs een trendy nieuw product waardoor iedereen het erover zal hebben (meestal worden technologische cadeaus enorm gewaardeerd!). Ideeën genoeg als het aankomt op relatiegeschenken. Kortom: geef iets wat bij je bedrijf past, wat zich goed leent om voor jouw bedrijf in te staan, én wat gewaardeerd wordt bij de ontvangers.
Versterk relatie
Tot slot, en deze reden volgt eigenlijk van de eerste twee genoemd, versterk je de relatie tussen bedrijf, werknemers en klant. Het behouden van de klanten en werknemers die je al hebt is tenslotte goedkoper (en fijner) dan het binnenhalen van nieuwe. Met zo’n geschenk kan je in een ommekeer niet alleen de sfeer bepalen op de werkvloer, maar ook nog eens daarbuiten. Het heeft immers invloed op je imago! Het is dus eigenlijk toch weer een investering in jezelf. Maar voor een goede reden, waar stiekem iedereen beter van wordt.
Illustratie header via iStock, credits: lankogal
0 comments on “Waarom het geven van geschenken aan je werknemers een goede investering is”