Fit & gezond: alles over artrose

Fit & gezond: alles over artrose

Over het algemeen is het bekend dat artrose samengaat met veel pijn en stijfheid. Doordat je zo veel pijn hebt ga je steeds minder bewegen. Het is een logisch, maar onverstandige reactie. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van artrose in de knie, moet je niet stil gaan zitten, want rust roest. In dit artikel vertellen we daar meer over.

Artrose in het kort

Bij artrose is het kraakbeen in een gewricht versleten waardoor je boten niet meer soepel langs elkaar bewegen. Doordat deze beweging niet meer soepel gaat, ontstaat er pijn, stijfheid en een ontsteking in het gewricht. Veel mensen voelen de artrose vooral in de eerste tien minuten ’s ochtends na het opstaan, maar meestal trekt de pijn en stijfheid langzaam weer weg.

Bewegen is belangrijk

Veel mensen gaan bij pijn automatisch stil zitten en denken dat de rust gaat helpen. Het is natuurlijk belangrijk om je gewrichten niet te overbelasten, maar met alleen maar stil zitten maak je de pijn alleen maar erger. Door de gevolgen van artrose daalt je coördinatie, spierkracht en uithoudingsvermogen, maar dit kan je op pijl blijven houden door genoeg te bewegen. Ook stimuleert voldoende kraakbeen het kraakbeen om bepaalde voedingsstoffen te verzamelen waardoor het kraakbeen in het bot weer dikker en steviger wordt;

Onder bewegen bedoelen we niet dat je intensief gaat sporten. Met intensief sporten worden je gewrichten namelijk te erg belast. Een rondje wandelen of een stuk fietsen kan je gewrichten al enorm helpen.

Als je toch wilt sporten met artrose kun je kiezen voor een aantal rustige sporten. Yoga, zwemmen en Tai Chi zijn voorbeelden van rustige sporten die zonder prestatiedruk op iedereens eigen tempo kunnen worden uitgevoerd.

Lees ook:  5 x wat te doen met die leuke vakantieherinneringen

Het is wel belangrijk om tijdens het bewegen goed naar je lichaam te luisteren. Wanneer je je lichaam overbelast zal dit zorgen voor meer pijn en stijfheid. Als je dus extra pijn voelt, moet je direct stoppen en even rust nemen.

Wat kan ik doen naast het bewegen?

Het belangrijkst is om goed te blijven bewegen bij artrose. Verder is het belangrijk om overgewicht tegen te gaan, want overgewicht zorgt voor veel druk op de gewrichten in de knie. Er is helaas geen medicatie die artrose tegen gaat. Wel kan je ervoor kiezen om ontstekingsremmers te gebruiken om de ontsteking in het gewricht te verminderen. Je kan hiervoor het best natuurlijke ontstekingsremmers, zoals groenlipmossel, curcumine en zwarte bes-blad gebruiken. Natuurlijke ingrediënten werken namelijk net zo goed als de traditionele ontstekingsremmers, echter heb je bij deze producten geen last van de nare bijwerkingen zoals maagklachten.

Foto header via iStock, credits: Group4 Studio

0 comments on “Fit & gezond: alles over artrose

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *