Review: Teufel CAGE gaming headset

by Petrick de Koning

Koptelefoons reviewen doe ik vaker. Niet dat ik audiofiel ben, maar het is zo lekker om onderweg of thuis goeie headphones op je oren hebt. Voor een gaming headset gelden andere regels. De experience van je game moet fantastisch zijn. Zeker in ‘real-life’ situaties kan 100% surround audio je virtuele leven redden, of toch niet… Volgens Teufel hoef je met de CAGE gaming koptelefoon niet bang te zijn dat je ook maar een snippertje geluid mist. Da’s wel zo relaxt dus.

Review: Teufel CAGE gaming headsetHulptroepen inschakelen

Als ik eerlijk ben, ben ik zelf nog van de generatie Donkey Kong. Niet echt een spelletje (zo heette dat toen nog) waar surround sound noodzakelijk is. De huidige generatie games is een compleet andere league. Zeker voor mij. Tijd dus om hulptroepen in te schakelen: een 15-jarige die menig uur achter zijn schermen doorbrengt om de virtuele strijd aan te binden met denkbeeldige vijanden.

(video credits: Luca Nieuwenhuizen & Sil de Koning)

Superruimtelijk geluid

Als je je onderdompelt in Counter-Strike: Global Offensive, Tom Clancy’s Rainbow Six Siege of Paladins is goede audio onmisbaar. Tegelijkertijd is het niet altijd wenselijk dat het hele huis kan meegenieten van al het geschiet en de krachttermen die daarbij horen. Een goeie gaming koptelefoon (video) is dan de oplossing. Zonder concessies aan de audiokwaliteit natuurlijk. De Teufel CAGE heeft een geïntegreerde USB geluidskaart en het Teufel 7.1 surround sound-algoritme maakt het geluid heel ruimtelijk. Zo weet je zeker dat je niet ongemerkt beslopen wordt.

Slimme noise cancellation

Met een top geluidskaart kun je met de CAGE je games voorzien van extra bas of met stemsimulaties je games nog spannender maken.Slimme noise cancellation zorgt dat je geen last hebt van omgevingsgeluid. Twee HD-microfoons voorkomen echo cancelling. Afhankelijk van je eigen voorkeur sluit je deze links of rechts aan.Tussendoor even overleggen of even ontspannen met een muziekje is makkelijk. Met Mixed Audio Play luister je zonder problemen naar muziek op je smartphone en console. Een interne mixer voegt beide signalen soepel samen.

Review: Teufel CAGE gaming headsetReview: Teufel CAGE gaming headset

Topaudio en comfort

Gamen kan nog weleens wat langer duren. Dus naast topgeluid is comfort een must. De over-ear CAGE zit als gegoten. Het aluminium frame voelt licht aan en pasvorm van de doppen is prima. En als je dan – te lang – intensief aan het gamen bent, wil je niet oververhit raken. Ook daar denkt Teufel dan aan. Met geïntegreerde ventilatiekanalen houd je je hoofd altijd koel. En als het langzaam donker wordt in je kamer hoef je je ook geen zorgen te maken. De CAGE is in het donker eenvoudig te bedienen omdat alle features tastbaar zijn.

Crash course gaming

Nu denk je natuurlijk: “Huh jij kwam toch uit de Donkey Kong-tijd, hoe weet je dit allemaal dan?” Daar komen de hulptroepen in beeld. Zij gaven met niet alleen een crash course modern gaming, ze gaven ook nog hun eigen mening…