Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Sporten in warm weer - waar moet je op letten?

Sporten in warm weer – waar moet je op letten?

Ook in de zomer willen we fit blijven. En of je nou ergens op een tropisch eiland zit of in de (hopelijk) warme voortuin, beweging werkt nét wat anders als de temperaturen omhoog schieten. Aangezien je niet oververhit wilt raken of wilt uitdrogen is het belangrijk dat je op bepaalde dingen let! Wil jij weten welke? Lees dan hier onze tips.

Kies gewoon een koeler tijdstip

Tja, zo simpel kan het inderdaad zijn. Zorg dat je je sportroutine gewoon inroostert in de ochtend of avond. Dan is het velen malen koeler, en zo dus ook makkelijker vol te houden! Je ontloopt de hoogste temperaturen, en het heeft ook nog zo zijn voordelen om gelijk na het opstaan de benen te strekken.

Drink écht veel water!

Goed, niet te veel. Logisch. Máár, houd er wel rekening mee dat je elke 15 tot 30 minuten een drinkpauze inlast. Je flesje water had je toch al bij je, dus deze tip kan je zó integreren – no problemo. Mocht je nou niet weten hoeveel je precies moet drinken, probeer dan te onthouden dat je ongeveer net zo veel vocht binnen moet krijgen als je weer uitzweet, en als je geen idee hebt hoeveel je zweet tijdens een gymsessie, weeg jezelf dan even voor en na het sporten!

Ga voor luchtige sportkleding

Wil jij effectief sporten dan is het sowieso goed om altijd eigenlijk nét iets te weinig kleren te dragen, dus met het warme weer mag het ook zeker wat bloter (een polyester legging houd je immers warm…). Denk er ook aan dat je zwart vermijd en voor lichte kleuren gaat, deze nemen minder warmte op!

Ga voor voeding waar veel ijzer in zit

IJzer helpt om de zuurstof door je lichaam te verspreiden, dus hoe minder ijzer je binnenkrijgt, hoe minder makkelijk de zuurstof door je lichaam circuleert. Lees: je raakt sneller buiten adem! Voorbeelden van ijzerrijke producten zijn vlees, eieren, groente, fruit en noten.

Vermijd verharde paden

Als je gaat trainen probeer dan bij het zwarte asfalt uit de buurt te blijven. Zoals al eerder genoemd wordt zwart eerder heet (en het houdt de temperatuur ook langer vast). Gras of zand is veel koeler – en het is overigens ook nog beter voor je lichaam.

Foto header via iStock, credits: nd3000

0 comments on “Sporten in warm weer – waar moet je op letten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *