Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Internationaal ondernemen voor beginners

Internationaal ondernemen voor beginners

Je bent je eigen onderneming gestart. Inmiddels ben je al een tijdje aan de slag en je merkt dat het wel lekker loop. Tijd voor nieuwe plannen, ambities en doelen. Waarom niet je bedrijf internationaal maken? Klinkt als een grote stap en eentje met heel veel beren op de weg, maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Misschien liggen er juist over de grens heen heel veel kansen voor je. Wij geven tips om je op weg te helpen om internationaal te ondernemen:

Welke nieuwe markt(en) wil je aanboren?

Waar wil je in het buitenland je diensten gaan afzetten? Wordt dat één land om te beginnen, of gelijk meerdere? Zet voor jezelf goed op papier wat je verkoopstrategie wordt. Waarom wil je in een specifiek land aanwezig zijn met jouw merk/bedrijf? Wat is jouw meerwaarde? Belangrijk hierbij is ook dat je jezelf goed laat inlezen in de cultuur van het desbetreffende land. Normen, waarden, culturele verschillen, de politieke situatie, enz. Ga kortom niet zonder grondig vooronderzoek van start.

Vertaling van je dienst

Een tweede aspect dat enorm belangrijk is, is hoe je jouw bestaande bedrijf gaat neerzetten in een ander land met een andere taal. Werkt jouw merknaam ook wel goed in een ander land (klinkt het bijvoorbeeld niet raar, of kent de vertaling daar een heel andere uitwerking?). Laat een vertaalbureau je website goed kloppend vertalen. Hetzelfde geldt voor je businesskaartjes en andersoortige uitingen. Niets meer onprofessioneel dan dat een vertaalde website vol staat met spel- en taalfouten.

Durf groot te denken

Om de stap naar het buitenland te durven zetten moet je groot durven te denken. Ga er niet vanuit dat alleen de grotere bedrijven die stap kunnen maken. Ben je eenpitter en heb je het idee dat bijvoorbeeld Duitsland heel erg op jouw specifieke dienst of product zit te wachten? Neem dan de stap. Natuurlijk wel met het grondige vooronderzoek waar we eerder over schreven. En wees ook niet te trots om hulp in te schakelen. Durf daarnaast je dienst aan te passen aan de behoeftes van het andere land. Blijf niet te veel hangen aan je eigen (Nederlandse) normen en waarden. Vaak geldt hierbij het gezegde ‘Wie goed doet goed ontmoet’.

Toi toi toi!

Foto header via iStock, credits: BrianAJackson

0 comments on “Internationaal ondernemen voor beginners

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *