Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Wat is de werking van creatine?

Wat is de werking van creatine?

Je leidt een sportief leven en je let goed op je voeding. Je bent wellicht van mening dat je alles wat je lichaam nodig heeft, uit je voeding kunt halen. In principe heb je gelijk. Echter, er kunnen omstandigheden zijn waarbij je lichaam iets extra’s goed kan gebruiken. Niet alle stoffen die een sportief lichaam nodig heeft, kan het in dezelfde mate uit de dagelijkse voeding halen. Met voedingssupplementen van hoge kwaliteit kun je je dagelijkse voeding verrijken, waardoor je sneller en gezonder je doelen haalt. Creatine is één van deze stoffen.

Wat is creatine?

Creatine is een lichaamseigen stof, die je ook zelf aanmaakt uit de aminozuren arginine, methionine en glycine. Je lichaam maakt het vooral in je nieren aan, maar ook je alvleesklier en je lever spelen een belangrijke rol bij de aanmaak. Deze stof komt van nature in spierweefsel en zenuwweefsel voor. Het heeft een cruciale rol in de energiehuishouding van je lichaam. Een volwassen lichaam heeft één tot drie gram creatine per dag nodig. Naast de eigen aanmaak haalt je lichaam zijn creatine met name uit voedsel.

Zit er voldoende creatine in mijn voedsel?

Je zult niet snel een creatinetekort hebben als je gevarieerd en gezond eet. Echter, omdat creatine uitsluitend in dierlijke producten voorkomt, kunnen mensen die vegetarisch of veganistisch leven, een tekort ervaren. Echter, ook personen die regelmatig vlees en vis nuttigen, kunnen een extra creatinebehoefte hebben. Met hoogwaardige voedingssupplementen kun je deze tekorten aanvullen.

Wanneer zou ik creatine kunnen gebruiken?

Creatine is nodig voor de aanmaak van ATP. Deze stof mag je beschouwen als de belangrijkste energiebron van je lichaam, dat in talloze lichaamsprocessen essentieel is. Het zorgt ervoor dat je lichaam sneller ATP aanmaakt en verhoogt ook de ATP-spiegel in je spier- en zenuwweefsel. Dit heeft als resultaat dat je langer en meer kunt presteren, zowel lichamelijk als mentaal. Ook is er een relatie tussen creatinegehalte en hersteltijd. Je spieren herstellen sneller van inspanningen en in geval van blessures ben je ook sneller op je oude niveau.

Is een overdosering mogelijk?

De meningen zijn hierover verdeeld, maar het is een goede praktijk om periodes waarin je creatine als supplement inneemt, af te wisselen met periodes waarbij je uitsluitend je creatine uit je voeding haalt.
Als je op zoek bent naar creatinesupplementen van de allerhoogste kwaliteit, neem dan eens een kijkje op de website van Body Supplies.

Foto header via iStock, credits: Dirima

0 comments on “Wat is de werking van creatine?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *