Op verrassings roadtrip met je dochter van drie. Imke deed het!

by Imke Walenberg

Als ouder in je eentje op een roadtrip gaan met je driejarige dochter. Niet iets wat een heel erg voor de hand liggende keuze is. Maar gelukkig is dat steeds meer aan het veranderen. Althans, de algehele trend van eenoudervakanties. Want alleenstaande ouder vakantie wint steeds meer aan populariteit. Niet raar als je bedenkt dat er jaarlijks heel wat stellen met kinderen uit elkaar besluiten te gaan. Reisorganisaties springen slim in op deze behoefte, waardoor je zowel voor een klein als groot budget, hele leuke single parent reizen kan boeken. En daarnaast is er ook een groeiende behoefte van ouders (die gewoon nog samen zijn) om ook wel eens quality time met je kind te hebben. Helemaal als er zusje(s) en broertje(s) in het spel zijn. Niets leuker om een keer alleen met papa of mama op een trip te gaan. Dat die drempel absoluut niet hoog hoeft te zijn ervoer ikzelf onlangs, toen ik in mijn eentje met mijn oudste dochter van 3, op een verrassings roadtrip ging.

De voorbereiding

Het had mijn voorkeur om een korte roadtrip te maken met mijn dochter Hille. Ik ben zelf erg van roadtrips, omdat je vanaf moment één echt het gevoel bent ‘op avontuur’ te zijn. Helemaal als de bestemming nog onbekend is. Met een kind natuurlijk niet helemaal praktisch, daarom schakelde ik srprs.me in. Dit verrassingsbureau biedt reizigers verrassingsreizen aan, met als doel dat je reist zonder verwachtingen. Je kan zowel vliegreizen als autoreizen bij ze boeken. In het kort hoe het werkt:

Je bepaalt zelf hoe lang je op pad gaat, naar hoeveel bestemmingen en met wie. Een bestemming uitsluiten kan ook. Srprs.me regelt vervolgens een passende accommodatie en zorgen ervoor dat extra wensen zoals een babybedje of ontbijtje klaar staan. Vervolgens krijg je een envelop thuis gestuurd, waarin een krasenvelop zit waarmee je de bestemming(en) kan ontdekken.

Ik had aangegeven dat ik een roadtrip van 3 dagen wilde maken, samen met mijn 3-jarige dochter. Dus daar moest ook rekening mee gehouden worden wat betreft de afstanden en de accommodatie. Het leuke is dat je al bij het doorgeven van deze info een gevoel van excitement krijgt. Het voelt toch een beetje tegennatuurlijk om alles zo uit handen te geven, maar tegelijkertijd is het ook super leuk (en handig!). Ongeveer een week voordat we gingen viel de envelop met de kraskaart op de deurmat. Yes, een reminder dat het bijna zover was. De nieuwsgierigheid naar onze bestemming werd steeds groter. Maar voor wie denkt dat je de kraskaart ook al eerder kan ontmantelen, dan kom je bedrogen uit. De code die tevoorschijn komt kan je namelijk pas om middernacht van de dag van vertrek online actief maken. Hille mocht natuurlijk de code tevoorschijn krassen en toen we klaar waren voor vertrek, gingen we samen achter de computer zitten voor het grote onthullingsmoment. Bestemming 1? Dat bleek Erfgoed Bossem in Lattrop-Breklenkamp (Twente) te zijn. Klonk meer dan goed! Wat helemaal top was, was dat er ook nog twee extra envelopjes bij de kraskaart waren bezorgd. Voor dag één van de reis een envelop en voor dag twee ook. In de envelop zat een geschreven kaartje, aan ons persoonlijk gericht, met een tip voor een toffe stop onderweg. Voor de eerste dag was dat de Apenheul. Zodoende installeerden we ons in onze Volvo XC40 (de perfecte roadtrip auto!) en gingen we, moeder en dochter, op weg.

Lees ook:  7 x de meest romantische bestemmingen in Europa voor Valentijn

Avontuur

Met jonge kinderen reizen vergt wel wat voorbereiding voor onderweg. Oftewel, vermaak in de vorm van een goede kids-playlist, allerhande lekkers, boekjes en voor de zekerheid een kids tablet met spelletjes had ik geregeld. Extra gelukje dat we hadden; we reden een Volvo XC40 en deze was voorzien van een glazen dak (dat ook open kan). Daardoor was er ook meer dan genoeg te zien onderweg voor Hille. En een roadtrip is geen roadtrip zonder avontuur. Dus toen we bij het eerste tankstation dat we tegenkwamen even stopten voor een cappuccino en een appelsap, konden we niet anders dan die drie vriendelijke lifters die er stonden mee te nemen. Zij moesten richting Apeldoorn, en wij ook (voor de Apenheul). Daarbij bood de auto meer dan genoeg ruimte, dus instappen maar!

Selfie met de lifters :-)

Lunch in de Apenheul

Samen dubbel en dik genieten

Naar de Apenheul was het een dik uur rijden, een prima afstand. Daar hebben we ons de hele middag samen dik vermaakt. Dat vind ik ook een van de voordelen van ouderschap; je mag weer heerlijk ronddwalen in de leukste dierenparken. En het is zo ontzettend waardevol om je kind te zien genieten van de quality time die je met elkaar hebt. Aan het einde van de middag gingen we weer richting de auto om het laatste stuk van die dag te rijden, naar Erfgoed Bossem. Nog een dikke 100 kilometer te gaan. Aangekomen op onze bestemming kon Hille haar geluk niet op; onze accommodatie bleek een grote omgebouwde boerderij te zijn op een flink stuk grond met safaritenten en sterrenkubussen (kleine, vierkante huisjes vanuit waar je de maan ’s nachts liggend in je bed kan bewonderen). En niet te vergeten de trampoline, speeltractors, fietsjes, schommels in bomen en wat al niet meer. Daarnaast was de naastgelegen boerderij nog actief, dus er was ook een grote koeienstal mét loeiende koeien. Wijzelf sliepen in één van de hotelkamers van Erfgoed Bossem. Hartstikke luxe voor ons tweeën en Hille vond het helemaal geweldig om met mama in een groot tweepersoonsbed te mogen liggen. ’s Avonds gingen we samen in een naastgelegen dorp nog even een pannenkoek eten (met speelruimte, ideaal) en toen weer terug richting onze hotelkamer. Waar het nog lang keten was samen…

De sterrenkubussen

Samen proosten

Onbeperkt trampoline springen op Erfgoed Bossem

Schommelen tussen de bomen

Platteland vs Stad

De volgende ochtend togen we samen naar het ontbijt. Hoe leuk om samen met Hille te genieten van een heerlijk ontbijt op zo’n mooie plek! De ontzettend relaxte omgeving werkte ook zeker mee. Want Erfgoed Bossem is lekker ruim opgezet. Zo kunnen kinderen aan de lange houten tafel in het midden van de ruimte, kleuren en puzzels, zoveel als ze willen. In de kasten zit superveel kids speelgoed ‘verstopt’. Ideaal. Samen aten we ons gekookte eitje en verse croissantje op en Hille was zichtbaar aan het genieten. Daarna was het tijd om de tweede en laatste bestemming van onze roadtrip te onthullen. Tromgeroffel…. Er gaat niets boven….. Groningen. Dat klonk weer veelbelovend.

Samen ontbijten

De tip voor een stop onderweg was het Boomkroonpad, vlakbij Exloo. Echter hadden we heel toevallig dat pad al een maand eerder gelopen, dus tipte de eigenaresse van Erfgoed Bossem ons om naar Kabouterland te gaan. Ook in Exloo. En zo lieten we het prachtige platteland van Twente achter ons en reden we met de Volvo verder omhoog naar het noorden. De tussenstop Kabouterland bleek ook weer een schot in de roos. Na een zonnige middag spelen en ravotten en nog een uur rijden, kwamen we aan in Groningen.

Kabouterland

Het hotel Miss Blanche, bleek een echt stadshotel te zijn en middenin Groningen te liggen. Dat vond ik zelf wel even wat minder. Met name omdat de parkeergelegenheid niet direct bij het hotel gelegen was. En dat is toch echt minder praktisch als je in je eentje met een kind aan het reizen bent. Eenmaal aangekomen maakte de hotelkamer wel weer veel goed. Hoewel we wel meteen merkten dat we de rust, ruimte en speelmogelijkheden van Erfgoed Bossem wel misten. Maar, de zon scheen, dus we besloten samen door Groningen te gaan wandelen. Het was kermis en er was markt, dus opnieuw genoeg te zien en te beleven voor zowel mij als Hille.

Lees ook:  Airbnb lanceert Experiences in Nederland

Hoewel het hotel Miss Blanche hartstikke prima was, net als het ontbijt de volgende ochtend. Bleek het contrast toch wat te groot met de vorige bestemming. Ik denk dan ook dat zowel ik als Hille het nog leuker hadden gevonden als de tweede bestemming ook meer groen en ruimte had gehad. Maar dat hoort bij de verrassing van een reis als deze. En het is ook een ’trial and error kind of thing’. Want dat we een dergelijke roadtrip nog eens gaan doen staat vast. Het is een heel toffe manier van samen op vakantie zijn, je belééft echt. Volgende keer ga ik samen met mijn andere dochter, of misschien wel allebei, of alleen met mijn vriend, of…. gewoon alle variaties die mogelijk zijn. Er gaat niets boven Groningen, maar ook zeker niets boven leuke verrassingen. Helemaal in combinatie met een roadtrip.

Na drie dagen samen parkeerden we voldaan onze auto weer in Amsterdam. Op naar heel veel nieuwe, mooie avonturen!

Aandenken aan onze geslaagde trip, gemaakt in de Apenheul