Getest: roadtrippen met de Volvo XC40 Inscription

by Imke Walenberg

Ondanks dat ik Latijn heb gevolgd op de middelbare school, besef ik me bij het schrijven van dit artikel pas dat Volvo Latijn is en staat voor ‘ik rol’. Een beschrijving en gedachte die de oprichters, Assar Gabrielsson en Gustaf Larson, aan het begin van de 20ste eeuw vastlegden. Net als de gedachte over veiligheid. Zeg je Volvo, dan zeg je namelijk veiligheid. Een mooi voorbeeld hiervan is de uitvinding van de driepuntsgordel in 1959 dóór een Volvo-ingenieur. Iets waar ik ook geen weet van had. Zo zie je maar weer; al doende leert men… Maar genoeg geschiedenis. Tijd voor het ‘echte’ werk, namelijk het rijden van een Volvo. In dit geval: een Volvo XC40.

Specs

In het kort wat technische ins and outs over de auto die we hebben getest. De variant die wij meekrijgen is een D3, diesel dus, met een vermogen van 150 pk. In iets meer dan 10 seconden kan je met deze auto al op de 100 kilometer per uur zitten. Daarnaast is het een Inscription model (in de kleur Pine gGrey), wat de meest luxe versie is van de XC40 (er is ook een Momentum en R-Design versie). De vanaf prijs is 46.975 Euro. Niet voor de kleine portemonnee dus.

Getest: roadtrippen met de Volvo XC40 Inscription

Instappen maar

Het comfort van de Volvo XC40 begint al bij het instappen. Lekker hoog en ruim, fijn als je wat langer bent zoals ik. En helemaal als je kleine kids hebt die je achterin de auto moest vastzetten in hun autostoel. Scheelt enorm veel bukwerk.

Getest: roadtrippen met de Volvo XC40 Inscription

Zelf erin klimmen lukt ook prima!

Daarnaast komt het luxe gevoel je tegemoet, want de bekleding is van licht leer. Na het (automatisch) op de juiste hoogte verstellen van de stoel en het stuur, is het meer dan soepel wegrijden dankzij de Visual Park Assist met fish eye. Met behulp van een 360°-camera krijg je namelijk een overzichtsbeeld van het gebied rondom de auto te zien. Jezelf manoeuvreren in of uit een kleine ruimte is daardoor echt een peuleschil geworden. Aangezien het een vrij forse auto is, is dat zeker prettig. Helemaal met inparkeren in een smal parkeervlak of bij het voortbewegen in een krappe parkeergarage. De écht luxe touch komt toch wel door de pook. Die is namelijk van kristal. Alsof het de verlovingsring is van de auto. De Volvo XC40 die wij rijden is een automaat, dus in principe gebruik je deze pook minimaal. Maar mooi dat ie is! Overigens is het even wennen met het rijden met een automaat; je moet op het dashboardscherm kijken of je de automaat in de juiste stand zet. Dat vind ik persoonlijk niet per se heel fijn en levert soms wat verwarring op.

Lees ook:  Review: De vernieuwde Citroën C3 Aircross PureTech 130 is praktisch ingericht en biedt al het comfort dat je nodig hebt

Getest: roadtrippen met de Volvo XC40 Inscription Getest: roadtrippen met de Volvo XC40 Inscription

Family first

Aangezien ik twee kleine kids heb, is het voor mij van belang dat een auto ook heel geschikt is voor een gezin. Nu weet je bij Volvo bij voorbaat al dat je dan bij het juiste adres bent, aangezien die twee haast onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Veiligheid (en family) voorop, is het credo van Volvo. En dat kan ik alleen maar beamen. De achterbank geeft veel ruimte voor kinderzitjes. Het kinderslot is eenvoudig automatisch aan te zetten en de kofferbak is meer dan ruim genoeg voor (minstens) twee kinderwagens. En leuke extra is het dakraam van glas dat je ook open kan schuiven. Dit zorgt ervoor dat de kids zowel uit hun portierraam als boven zich van alles te zien hebben.

Getest: roadtrippen met de Volvo XC40 Inscription

Heerlijk roadtrippen

We reden met de Volvo XC40 een aardig rondje door Nederland; eerst naar Twente, vanuit Amsterdam, toen nog naar Groningen en weer terug naar Amsterdam. Genoeg kilometers om de auto echt te ervaren. En die kilometers gleden voorbij. Het is namelijk echt heerlijk roadtrippen met deze auto. Je kan zeker ook eens diep het gaspedaal intrappen en lekker hard gaan, maar het ‘cruisin’ gevoel’ is zeker zo fijn. Je hebt op alle fronten overzicht in en buiten de auto. Door de hoge zit, de vele ramen én door de Visual Park Assist.

In short: ik heb me voor even echt de koningin van de weg gevoeld. Meer dan jammer dat ik deze mooie ‘verlovingsring’ naar een paar dagen weer terug moest geven…

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy