Insecten, granola met meelwormpoeder, zeewier-wraps, sokken van oude gerecyclede visnetten en ‘rescue food’. Supermarktketen Lidl organiseert vanaf 27 juni, in samenwerking met incubator StartLife, de themaweek ‘FutureGoods’. Een week lang liggen er bijzondere, duurzame en innovatieve producten in de schappen van alle Lidl-filialen in Nederland, afkomstig van jonge lokale start-ups en leveranciers.
Op zoek naar ideeën die vernieuwend, gezond of duurzaam zijn, deed de supermarkt afgelopen zomer een oproep om ‘FutureGoods’ te pitchen. Uiteindelijk werdene er 12 leveranciers gekozen die tijdens de themaweek schapruimte krijgen bij Lidl. Wij vonden vooral de volgende producten erg origineel:
Star Sock – Sokken van biokatoen en gerecyclede oude visnetten.
Zzinga – Een duurzaam en licht alcoholisch drankje. Een nieuwe variant op honingwijn die helpt bij de bescherming van bijen.
Gro – Bij Gro staat de zeer smakelijke, veelzijdige en circulair geteelde oesterzwam centraal waarvan zij onder andere bitterballen en kroketten van maken.
De startups en leveranciers krijgen ook trajectbegeleiding van Lidl en StartLife, om zo door te groeien naar grootschalige productie. Good to know, want dat biedt ook kansen op de langere termijn en zijn het losse flodders die gecreëerd worden.
Op naar een duurzame wereld
StartLife ondersteunt food & agri startups om zich te ontwikkelen tot een florerend bedrijf. StartLife gelooft dat startups, door hun innovatief vermogen, de stuwende kracht zijn naar een duurzame wereld. StartLife werkt al ruim tien jaar samen met startups. In de afgelopen zes jaar ondersteunden ze bijna 300 startups die technologische innovaties op het gebied van voedsel en landbouw ontwikkelen.