Het festivalseizoen staat voor de deur en het warme weer komt eraan. Welke trends gaan we dit jaar terug zien op het strand en wie zijn de populairste swimfluencers van dit moment?*
Generatie Z vs. Millennials
Wat gelijk opvalt: er is een duidelijk verschil tussen generaties. Terwijl generatie Z alles uit de kast haalt en zonder gêne opvallende statements maakt met sexy uitsnedes, flashy neonkleuren, glitterbikini’s, hoog uitgesneden bikinibroekjes en tape als zwemkleding, gaan de millennials liever voor een wat bescheiden ontwerp.
Hoge taille, sportieve stijlen & duurzaamheid
Eén van de meest gewilde stijlen dit seizoen is nog steeds het bikinibroekje met hoge taille, maar ook de sportieve zwemmode wint aan populariteit. Zo zagen we afgelopen maanden een sterke stijging in de verkoop van zwempakken met lange mouwen en zwemshorts. Ook wordt er steeds vaker voor kwaliteit en luxe zwemkleding gekozen, waarbij gelet wordt op duurzame opties.
Neon & polkadots
Celebrities zijn in deze trend van grote invloed: toen de neon & polkadot trend zich liet zien tijdens Coachella begin maart steeg de verkoop van dit soort zwemkleding enorm. De meest populaire neonkleuren? Limoengroen en neongeel.
Wit
Naar het altaar eh.. zwembad: witte zwemkleding is en blijft populair. Het is trendy en tijdloos: de keuze voor deze zomer.
Ondertussen vond Chanel de bruidsmode opnieuw uit met haute-couture zwemkleding. Voor de spring-show van 2019 ging het Franse modehuis voorbij aan de traditionele bruidsjurk en stuurde zij een bruid gekleed in een zwempak – compleet met uitsnedes die de taille benadrukken – de catwalk op.
Logo’s & dierenprinten
Mode waarop logo’s duidelijk te zien zijn blijft populair. Een trend die zich doorzet naar zwemkleding. Maak je daarnaast klaar voor een zomer met dierenprints op het strand. Luipaardenprint voert de boventoon, maar ook de slangen- en koeienprint (!) blijft niet achter.
Riemen & geknoopte bikini’s
Zwempakken met riem en geknoopte bikini’s. Niet voor iedereen weggelegd deze trends, maar wel erg Ibiza-like.
Pailletten & metallics
Wat betreft pailleten voeren bikinisetjes de boventoon, maar ook losse bikinitops met pailletten zijn heel populair. Daarnaast is de interesse in metallic zwemkleding ook opnieuw aangewakkerd. Met name in de vorm van een zwempak.
En hoe ontstaan die trends nu? Meet de ‘swimfluencers’. Hieronder de vijf belangrijkste internationale swimfluencers van dit jaar.
Jude Law
Begin april barstte het internet bijna uit zijn voegen door de foto’s van Jude Law in een witte zwembroek tijdens de opnames van nieuwe afleveringen van de televisieserie The Young Pope. De vermeldingen op social media stegen in een paar dagen met 257%, wat de Britse acteur een van de grootste swimfluencers van het jaar maakt. Sinds de foto’s gelekt zijn, stegen de online zoekopdrachten voor witte zwembroeken voor heren wereldwijd met 180%, waarbij Australië en de UK de boventoon voeren.
Ashley Graham
De impact van Ashley Graham op de zwemkledingbranche blijft intact. Nadat Ashley in januari een foto in een gestreept zwempak postte, steeg de vraag daarnaar met 34% en ook de zoekopdrachten naar een gele bikini stegen met 15% na een van haar laatste bikinigrams.
J-Lo
De foto van Jennifer Lopez in een felgekleurde bikini op de set van de film Hustlers in maart is sindsdien meer dan 2,8 miljoen keer geliked. In minder dan 48 uur na de upload steeg de vraag naar een “roze bikini” met 84% en er werd duizenden keren gezocht naar exact dezelfde bikini. Maar daar stopt het niet: tot nu toe zijn de zoekopdrachten voor “Jennifer Lopez bikini” wereldwijd met 140% gestegen.
Mariah Carey
Toen Mariah Carey in januari een aantal afbeeldingen van zichzelf deelde waarop ze een glinsterende lavendelkleurige bikini droeg, steeg het aantal zoekopdrachten in de VS naar “Mariah Carey bikini met koordjes” direct – en de vraag is er niet minder op geworden. Sinds het begin van het jaar zijn “bikini” en “bikini met koordjes” de meest gebruikte zoektermen in combinatie met “Mariah Carey”, ondanks het feit dat de zangeres sindsdien geen enkele foto in zwemkleding op Instagram geplaatst heeft.
Selena Gomez
Nadat Selena Gomez een witte L*Space-bikini droeg op het vrijgezellenfeest van haar beste vriendin, stegen de vermeldingen op social media binnen drie uur met 831% en binnen 24 uur na haar uploads, stegen de online zoekopdrachten naar de bikini met meer dan 500%.
* Trendrapport in kaart gebracht door Lyst, waarvoor zij het online winkelgedrag van meer dan 5 miljoen shoppers, de social media mentions en wereldwijde engagement-statistieken sinds het begin van 2019 vergeleken.
Foto’s header:
Linker afbeelding: Pascal Le Segretain / Getty Images
Rechter afbeelding credits Jason Koerner / Getty Images