Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
Hoe creëer je een efficiënt thuiskantoor waar je ook daadwerkelijk werkt?

Hoe creëer je een efficiënt thuiskantoor waar je ook daadwerkelijk werkt?

Vroeger ging men naar kantoor, tegenwoordig is het een trend om naar een hip-maar-rustig-genoeg koffietentje te emigreren. Maar wat nou als je gewoon thuis wilt werken? Hoe transformeer je alle afleidingen (van tv’s tot je bed) naar een werk walhalla? Wanhoop niet, bij deze hebben we een paar gouden tips om het perfecte thuiskantoor te creëren en zo de werksfeer in de gemakken van je eigen huis te kunnen opzoeken.

Licht, lucht, en rust

Het ligt nogal voor de hand, maar wil jij straks lekker door kunnen werken, dan zal je toch moeten zorgen dat zowel de licht- en luchtkwaliteit in orde is. Dit betekent dat een plek in de buurt van een raam zich bijvoorbeeld beter leent dan de donkere kelder (als je geen optie hebt, dan wil een likje lichte verf al wonderen verrichten!). Een ander enorm belangrijk element is toch vaak dat het om een schone en nette werkplek moet gaan (anders word je immers gek van alle troep die rondslingert). Zorg er dus voor dat je een goed opbergsysteem hebt, waardoor je altijd weet waar je wat kunt vinden. Hoe rustiger en georganiseerder je werkplek, hoe rustiger en georganiseerder je mindset. Psychologisch gezien werkt het overigens uitermate goed om bepaalde ‘zones’ van jouw werkplek in te richten naar bepaalde functies (denk aan een koffie- of theehoek waar je tot rust kan komen).

Zorg dat je alles in huis hebt

Deze tip is natuurlijk zeer afhankelijk van het soort werk wat je doet, maar het is wel heel vervelend als jij een ochtend hebt vrij getrokken om wat belangrijk werk te verrichten en je komt erachter dat je de juiste spullen mist. Dat motiveert natuurlijk niet. Zorg er daarom voor dat je even goed op voorraad zit, net zoals een echt kantoor dat ook zou doen. Envelop? Check. Paperclips? Check. Papier en inkt voor de printer? Check. Nietmachine inclusief nietjes? Check. Mocht je wat extra benodigdheden hebben? Dat is natuurlijk aan jou. Als je met fragiele producten werkt zijn bubbeltjes enveloppen onmisbaar, terwijl je het liefst geen post-its of markers mist als je met teksten werkt. Als je het al helemaal handig wilt aanpakken, dan kijk je even bij een groothandelaar, waar de meeste kantoren hun spullen ook vandaan halen (zo kom je vele malen goedkoper uit!).

Decoreer met mate

Zoals we al eerder noemden staat rust voorop, maar veel mensen vinden een klinische ruimte toch niet altijd enorm … fijn. Ga jezelf eens af: op welke plekken kan jij goed werken, en hoe ziet die ruimte er uit? Het zit ‘m in de details. Planten zijn vaak liefhebbers, maar een hele botanische tuin leidt meer af dan men wilt. Je kan ook kiezen voor wat foto’s of posters, of eventueel een subtiel beeldje. Soms is een kleine lichtbron al voldoende trouwens (test even of je ’s avonds net zo fijn kan werken als overdag, oftewel probeer tl-licht te vermijden). Dit is jóuw werkplek, en niemand heeft gezegd dat deze er niet een beetje goed uit mag zien. Rustigere kleuren werken vaak wel beter (aardetinten), dus misschien beter om die popart poster in de woonkamer te laten.

Foto header via iStock, credits: FlamingoImages 

0 comments on “Hoe creëer je een efficiënt thuiskantoor waar je ook daadwerkelijk werkt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *