Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
De impact van social games

De impact van social games

De social games die de laatste tijd steeds populairder worden, zijn een goede bron van inkomsten voor de aanbieders en bezorgen de spelers enorm veel plezier. Ze zijn wijdverbreid, vermakelijk en boven alles zonder extra kosten. Hoewel verschillende experts hun vraagtekens hebben gezet bij de veiligheid van de spelers, die zo graag social games willen spelen. Onder andere te opkomst van het live casino vormt een struikelblok

Volgens een recente studie, zorgen deze spellen voor een gevaar voor een gevoelig deel van de bevolking, ze kunnen zelfs leiden tot het verlangen om spellen te spelen die echt geld opleveren. Zelfs als het niet te ver gaat, wordt gezegd dat social games zorgen voor afleiding en zorgen dat de spelers zich niet kunnen concentreren op andere belangrijke dagelijkse taken die ze uit moeten voeren.

In het kort, komt het erop neer dat deze sociale online casino spellen de echte gokactiviteiten naar de achtergrond verdrijven. De speler kan spelen via het sociale netwerk op ieder gewenst moment. Hoewel de spellen geen bron van inkomsten zijn voor de deelnemers, laten de cijfers zien dat de populariteit groeit. Waar het aantal spelers twee jaar geleden nog ongeveer op 170 miljoen lag, is dit aantal vandaag de dag gegroeid met meer dan 20%. Wij zijn aan deze cijfers gekomen na het bezoeken van CasinoScout.nl, een website gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met het online casino, online gokkasten, casino bonussen en meer.

Deze spellen zijn dan ook een interessant fenomeen waar de ontwikkelaars aan werken samen met de sociale mediakanalen. Ze kunnen status verwerven met deze bloeiende industrie. Hoewel de spellen worden neergezet als onschuldige en goedkope producties, hebben ze wel een flinke impact op de gezondheid van de spelers. Ook moeten spelers wanneer ze een bepaald niveau halen soms een specifiek product kopen om naar het volgende level te kunnen. De opbrengsten van de social games bereiken naar verwachting in 2019 bovendien al een niveau van meer dan 4 miljard.

Om het risico van deze spellen nog eens te onderstrepen, blijkt uit de enquête dat een aanzienlijk deel van de social games spelers ook aan echte online casinospellen deel wil nemen. Op zich is dat natuurlijk geen probleem, maar als deze speler tieners zijn die nog niet beseffen wat voor grote risico’s hieraan kleven wordt het een ander verhaal. De kans op verslaving is hierdoor veel groter waardoor spelers, zonder het te willen, in een online casino eindigen.

Het lijkt er voorlopig op dat de social games een blijvertje zijn. De wetgevers zijn voorlopig ook niet in staat om regels te maken die de spellen beperken. Er zijn wel enkele politici geweest die geprobeerd hebben de spellen te beperken of zelfs te verbieden, maar dat is ze niet gelukt.

De agressieve marketingstrategie die voorafgaat aan de lancering van de sociale games, blijkt een prachtig instrument te zijn om spelers zich te laten verheugen op het spelen van de allernieuwste spellen. Daar komt nog bij dat sommige spelers toegeven dat ze eerder geneigd zijn een spel te spelen als een vriend ze daar een uitnodiging voor stuurt en hierdoor ongemerkt naar het online casino geleid worden.

De enquête kwam tot de conclusie dat spelers van 20 jaar en ouder zich vaak goed bewust zijn van de risico’s en de social games als een manier van ontspanning zien. Maar een groot deel van de tieners die deelnamen aan het experiment, zei dat de social games ze een goede kans bood om ervaring op te doen voordat ze met echt geld zouden gaan spelen. Deze bewering maakt dat de social games goed in de gaten moeten worden gehouden.

De autoriteiten die de enquête uitvoerden maken nu plannen om nog een onderzoek uit te voeren dat belangrijke aspecten omtrent gokken verder uitzoekt. Ook zal de relatie tussen social games en verslaving verder worden uitgezocht.

Foto header via iStock, credits: Ridofranz

0 comments on “De impact van social games

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *