Dit jaar was het de 89e editie van de Autosalon van Genève, de plek waar fabrikanten de nieuwste modellen kunnen tentoonstellen. Deze autobeurs is één van ’s werelds grootste, en ook al waren er een paar afvallers die dit jaar niet meededen (Ford, Volvo, en bijvoorbeeld Jaguar Land Rover), aanbod was er meer dan genoeg. Maar wat waren nou de meest opvallende primeurs?
Audi’s elektrische innovatie
Anno 2019 is milieubewuster rijden ook een agendapunt voor Audi als zij hun Dieselmodellen weglaten op de Autosalon van Genève en in de plaats daarvan enkel elektrische of hybride auto’s presenteren. Het is zelfs hun nieuwe doel dat voor 2025 elke nieuw verkochte Audi ook een elektrische aandrijflijn heeft, volgens ceo Bram Schot. Toch is het model wat de show steelt het Audi Q4 e-tron concept: een compacte SUV met niet alleen de beloofde elektrische aandrijflijn, maar versnelt ook nog eens van 0 tot 100 km/u in slechts 6.3 seconden. Deze auto kan wel wat aan.
De Touareg V8 TDI van Volkswagen
Ook hier een robuuste SUV, en niet voor zomaar een prijsje. Maar, let wel, dit is het laatste model met een V8 dieselmoter (lees: collectable). De doelgroep hier is dus de autoverzamelaar die het liefst iets speciaals wilt aanschaffen. Ondanks Dieselgate gaat Volkswagen dus gewoon ongestoord (sort of) door. De motor heeft een maximum vermogen van 421 pk, het koppel bedraagt 900 Nm, en racet van 0 naar 100 m/u in maar liefst 4.9 seconden, met een topsnelheid van 250 km/u. Overigens zijn er drie uitvoeringen: Atmosphere, Elegance, en R-Line, respectievelijk beige, blauw, en wit gekleurd. De top van Volkswagen verwacht dat dit een klassieker wordt. Eens?
Koenigsegg’s superauto
Misschien heb je genoeg van SUV’s en wil je op naar de snelheidsduivels. Dan zit je bij Koenigsegg aan het juiste adres. Denk aan 1600 pk en een maximale snelheid van—je gelooft het niet—485 km/u. Hoe bizar dit ook klinkt, ze bezitten het huidige record, dus geloven doen we het wél. Het Zweedse automerk heeft er overigens niet om gelogen bij het ontwerp van het model: aerodynamische lijnen en zilver/wit van kleur ziet deze primeur er inderdaad uit als een échte uitdaging voor op de weg.
Dankzij PAL-V nu ook in de lucht
Wat ooit futuristische dromen waren behoort nu tot de realiteit: vliegende auto’s. Voor €299.000,- is ‘ie van jou, en zit je niet meer in de file op de weg, maar in de lucht. Nou, dat is wellicht wat overdreven, want op het moment kan je alleen nog een pre-order plaatsen. Toch, je kan het al voor je zien. Het model stijgt horizontaal op (met een aanloop van 330m), heeft 100 pk, een topsnelheid van 160 k/u op de weg, en 180 km/u in de lucht. Praktisch? Misschien niet. Probeer de PAL-V maar ergens te parkeren met zijn vier meter in de lengte, twee meter in de breedte en anderhalve meter in de hoogte. Fors! Ook is deze auto (eigenlijk gyrocopter) niet zo zuinig zoals de Audi, maar ja, het is ook eigenlijk meer een (extreem luxe) hebbeding.
Bugatti La Voiture Noire, duurste auto ooit
Tsja, omdat dit lijstje de meest opvallende, niet realistische, auto’s van de Autosalon van Genève op een rijtje zet, moet deze Bugatti er ook tussen. 11 miljoen euro. Ja. Treur niet, hij is al verkocht, en er was er maar één. Bijzonder is deze auto dus wel. Maar wat heeft de gelukkige eigenlijk aangeschaft? Bij dit model vind je vier turbo’s, die 1500 pk en 1600 Nm produceren. Bijna een batmobiel, met als basis een Chiron met wat uiterlijke aanpassingen. Overigens is het niet eens zeker of dit model de weg op mag, want een typegoedkeuring is nog niet voltooid.
Foto header via iStock, credits: BilevichOlga