Kia e-Niro, what a power to surprise!

by Wanda Bregman

Je hebt een doorsnee elektrische auto en je hebt een elektrische auto die je niet meer uit je gedachte krijgt. Tot die laatste categorie behoort de full electric Kia e-Niro. De eerste SUV (CUV) in C-segment met een, wat wij zeggen: vakantierange. Ben je er nog niet uit welke auto je gaat aanschaffen in 2019, lease of koop? Wij wel hoor, de Kia e-Niro. Ik leg even kort uit waarom.

kia e-niro

e-Niro, krachtige stilte

Ik ben uitgenodigd om de e-Niro te testen in het bloedmooie winterzonovergoten Nice, Zuid-Frankrijk. Waar kan dat ook beter, met zijn schilderachtige dorpjes, kronkelige bergweggetjes en idyllische kustroutes. Ik ben aangenaam verrast als ik de e-Niro zie, met z’n sportieve, stoere uiterlijk. Stevige dijen (zichtbaar op de motorkap), goede kont en gestroomlijnde curves. Doordat de batterij bijna de hele bodem van de auto beslaat, ligt deze e-Niro als een blok op de weg. De tweede surprise is de snelheid (en felheid) waarmee deze full electric optrekt en, my wat een power als ik het pedaal nog iets verder intrap. De stilte tijdens het rijden is oorverdovend. Amper rijgeluiden te horen. Dit is puur genot.

Ontzettend slimme elektrische auto

De Kia e-Niro heeft 4 drive modes: eco, eco+, normaal en sport. Rijden in de eerste drie standen is ontspannen rijden (met al de nodige felheid) en perfect in de bergen. Deze EV herkent de afstand tot de voorligger en voorspelt het klimmen en dalen. Dat komt ook het slimme regeneratief remsysteem ten goede waarmee je energie terugwint tijdens het remmen. Zelf remmen is bijna overbodig. Deze Kia heeft een radar om in te schatten hoe sterk de auto’s voor hem afremmen en past zich daaraan aan. Dit werkt perfect; ik heb amper de rem hoeven te gebruiken. De sportstand is wat zenuwachtiger, twee handen aan het stuur, de snelheid die deze stand brengt is fun, gas erop is in je stoel gedrukt worden.

Lees ook:  Review: de Fiat Panda Hybrid is zuinig en efficiënt (én je wordt er instant vrolijk van)

Voor op vakantie

Ik ga op vakantie en neem mee: de Kia e-Niro met ‘zn 455 km range, een 64 kWh batterij en 204 pk motor (!). Beste in zijn klasse, met ook nog bagageruimte van 451 liter. De grille is gesloten; de elektrische aandrijflijn heeft namelijk (bijna) geen koeling nodig en voorin de grille zit het oplaadpunt. Eigenlijk zie je alleen aan de blauwe accenten op de voorkant van de deze CUV dat de auto elektrisch is. Deze Kia is uitgerust met allerlei alarmbellen die je makkelijk aan en uit kunt zetten via het multimediasysteem. Zo geeft de e-Niro seintjes als ik wegbelijning overga. Het interieur heeft alle comfort wat je van zo’n auto mag verwachten, stoelen in vele standen instelbaar, dito (verwarmd) stuur dat fijn compact is, en een simpel, mooi en overzichtelijk middenconsole. Apple en Android car play en een heel gebruikersvriendelijk multimediasysteem.

Hebben, die Kia e-Niro

De e-Niro maakt elektrisch rijden zo aantrekkelijk en een pure belevenis, dat er eigenlijk geen reden is om een auto met een verbrandingsmotor te rijden. Deze elektrische SUV is sneller, comfortabeler, uitstootvrij en per kilometer ook nog eens heel erg voordelig. Laden kan al binnen een uur (via de snellader), dus na de lunch of je afspraak, heb jij weer een volle auto. Deze SUV onderscheid zich andere elektrische auto’s met z’n grote bereik en de geweldige rijeigenschappen. De Kia e-Niro is een echte baas in de wereld van elektrische auto’s. Hebben!

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy