De Mitsubishi Outlander PHEV is een van de populairste hybride SUV’s. In Europa zijn er al ruim 150.000 verkocht. Nederland doet een flinke duit in het zakje. En echt niet meer alleen onder leaserijders en ondernemers die geen bijtelling willen. Nu die gunstige regel niet meer geldt, moet de auto het op eigen kracht doen en dat lukt prima. Wij gingen op pad met de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV.
De nieuwe Outlander heeft qua uiterlijk niets aan kracht ingeboet. Het design oogt nog steeds heel robuust, zonder dat het lomp is. Het lijnenspel van de koets draagt daar zeker aan bij. Het is overduidelijk dat deze all wheel drive tegen een stootje kan. Tegelijkertijd kun je er ook op een zakelijke afspraak mee voor de dag komen.
Laden en terugladen
De editie voor 2019 is vooral onder de motorkap vernieuwd. De 2.0 liter benzinemotor is vervangen door een zeer efficiënte 2.4 liter Atkinson Cycle motor. Ook de e-motor (eigenlijk zijn het er twee) heeft een flinke facelift gehad. Al dit extra’s vergroot de capaciteit aanzienlijk. Meer vermogen met minder energie zorgt bijvoorbeeld dat de maximale EV-snelheid 10 km/u wint. De range is ook iets uitgebreid door de slimmere en grotere batterij. De Outlander PHEV is bovendien uitgerust met een bi-directionele laadoptie. Hierdoor sla je extra energie die je thuis opwekt met je zonnepanelen, gewoon op in de batterij van je auto. Later haal je die zo nodig weer in huis. Niet gek dus dat Mitsubishi Corporation flink investeert in windmolenparken, zoals Luchterduinen van Eneco op de Noordzee.
Een logische cockpit
Als je instapt, moet je even goed kijken waar alles zit. Het is juist wel prettig dat er bij de inrichting van de cockpit geen verrassingen zijn. De inrichting is logisch en intuïtief. Hierdoor kun je je 100 procent concentreren op de weg. En dat is wel nodig als je de sportknop indrukt. De overbrenging lijkt nog directer, waardoor je de KM-teller goed in de gaten moet houden.
Geruisloos zoeven
Tot zover de onzichtbare details. Maar hoe rijdt deze vernieuwde versie dan? Als je instapt in deze ruime SUV is het bijna niet te geloven dat hier geen ronkend of grommend geluid uitkomt als je de startknop indrukt. Niets is minder waar. Met de Outlander PHEV ga je geruisloos en zeer comfortabel op pad. Dat geldt voor het geluid en de rijervaring. Als je het gaspedaal indrukt, zoef je weg.
Conclusie
De Mitsubishi Outlander PHEV MY19 is een logische stap in de ontwikkeling van deze succesvolle lijn hybride en betaalbare auto’s. Value for money staat centraal. Wat ons betreft zijn er voldoende redenen om deze robuuste, stijlvolle en comfortabel auto te rijden. Ook als de bijtelling wat hoger is.
Foto credits Jurgen Jacob Lodder