Het eigenzinnige Cactus-model van Citroën testten we al eerder: het kleinere zusje in de vorm van de C3 en ook al het ‘oude‘ model van de C4. Toen nog met de opvallende, en niet bij iedereen in de smaak vallende, zijbumpers. Hoewel in Nederland sowieso een verkoopsucces, ook met genoemde bumpers, heeft de nieuwe C4 nu een flinke metamorfose ondergaan. In de test: de Citroën C4 Cactus.
Uiterlijk
Zoals gezegd is één van de opvallendste wijzigingen aan dit nieuwe model, dat de airbumps niet meer aanwezig zijn. Een van de voornaamste redenen van het verdwijnen van de bumps is dat de meeste mensen ze toch net wat te aanwezig vonden. Zelf moet ik zeggen dat ik ze juist net had omarmd. Maar met het oog op het aantrekken van een groter koperspubliek, is het een begrijpelijke keuze. Daarnaast oogt de auto nog steeds stoer, zo niet stoerder. De nieuwe C4 Cactus is wat langer en stijlvoller geworden dan de voorganger. Verder is de voorkant wat ronder gevormd en zijn de koplampen spitser. De ligging is nog steeds hoog, wat het geheel een avontuurlijke uitstraling geeft. Qua kleur is er ook nog genoeg te kiezen; de vernieuwde C4 is in 31 verschillende kleurencombinaties met negen verschillende carrosseriekleuren leverbaar.
Comfort, comfort, comfort…
Een woord dat een belangrijke positie inneemt met betrekking tot de nieuwe C4 Cactus. Zo zijn er de Progessive Hydraulic Cushion die geïnstalleerd zitten in de wielophanging van de auto. Wat wil zeggen dat er hydraulische opvangpunten in de schokdempers verwerkt zitten met als resultaat een heel comfortabele ‘verende’, haast zwevende auto. Iets wat ook aansluit bij het interieur van de Citroën C4 Cactus. Want als rijder zit je met je billen op zogenaamde Advanced Comfort Seats. Bij de ontwikkeling van de autostoelen is gekeken naar hoe een bedmatras in elkaar zit. Neem je dan ook plaats in een stoel, dan voelt het alsof de stoel zich om je lichaam heen vouwt. In je eigen cocon. En dat zit meer dan aangenaam. Wat ik zelf trouwens ook erg mooi vond aan de bekleding, was dat deze lichtgrijs was. Wellicht niet een keuze die je snel als eerste zou maken, maar de lichtheid van de stof completeert het comfort-gevoel naadloos.
Design dashboard
Wat verder opvalt aan de nieuwe C4 Cactus is dat het dashboard vrij minimalistisch is vormgegeven. Alles wordt digitaal weergegeven in een strakke vormgeving. Even wennen (en in het begin was het even zoeken naar bijvoorbeeld de bezinestand), maar dan is het vooral heerlijk rustig. Op het navigatiesysteem is ook niets aan te merken net als op het audiosysteem.
Eigenlijk is onze conclusie ook vrij helder; de nieuwe Citroën C4 Cactus is er een om te omarmen. Helemaal als je op zoek bent naar ultiem comfort. Het eigenzinnige, vanwege de airbumps, is ie wel een beetje kwijt. Maar de avontuurlijke, stylish touch is gebleven. Daar worden wij blij van.