Hoe zorg je er als ondernemer nu voor dat je opvalt? Aangezien het aantal startende ondernemers ook blijft groeien, is dat niet per se een makkelijke opgave. Wij geven 7 gouden tips:
1) Durf fouten te maken
Als er iets is waar je van leert, dan zijn het fouten. Iedere ondernemer loopt van tijd tot tijd tegen zaken aan die niet willen lukken of simpelweg mislukken. Laat zulke situaties je niet uit balans brengen, maar maak er juist een leerpunt van.
2) Practice what you preach
Integriteit en eerlijkheid zijn ontzettend belangrijke waardes binnen het ondernemerschap. Doe waar je voor staat en probeer altijd zoveel mogelijk openheid van zaken te geven.
3) Durf nee te zeggen
Vooral in het begin is het moeilijk nee zeggen tegen potentiële opdrachten en klanten. Bedenk bij elke mogelijke samenwerking of het je onderneming daadwerkelijk vooruit helpt. Zo niet, dan is het zaak nee te zeggen.
4) Wees attent
Zowel voor je opdrachtgevers als voor je werknemers of stagiairs (mocht je personeel in dienst hebben) geldt dat het als werkgever belangrijk is attent en meelevend te zijn. Zorg dat verjaardagen niet worden overgeslagen. Organiseer uitstapjes of een etentje en zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je met de kerstdagen iets leuks hebt geregeld. Wacht daarmee vooral ook niet tot het laatste moment (tip hiervoor: Kerstpakket samenstellen bij Kerstpakket.net).
5) Blijf je focus houden
Hoewel het soms aanlokkelijk kan zijn om alle opdrachten en aanvragen die je binnen krijgt ook positief te benaderen. Is het van belang je focus te behouden. Levert het niet te veel werk op? En past de aanvraag wel echt binnen jouw straat? Te veel ‘zij-ruis’ kan op de lange termijn negatieve effecten opleveren.
6) Wees authentiek
Persoonlijk contact is heel erg belangrijk als ondernemer. Jij ben immers het gezicht van het bedrijf. Probeer daarin ook zo authentiek mogelijk te zijn en blijven. Niemand wordt blij van gebakken lucht.
7) Perfectionisme is niet alles
Vanzelfsprekend is het van belang om een product of dienst goed af te leveren. Perfectionisme kan je daarbij wel eens in de weg te zitten. Accepteer dat iets misschien niet perfect is, maar dat is iets goed is en dat de klant toch wel tevreden gaat zijn. Ondernemen moet leuk zijn en niet een kwelling worden.
Foto header via iStock, credits: tumsasedgars