Je struikelt bijna over de gezinsauto’s en bakfietsen waar ik woon in Amsterdam. En ja… ik doe er zelf lekker aan mee, met twee kleine kids is het nu eenmaal ontzettend praktisch om één van deze twee vervoermiddelen (of allebei!) te hebben. Niets vervelender dan een kinderwagen in een (te) kleine wagen te moeten proppen. Het zweet staat me bij het opschrijven van dit gegeven al op mijn rug. Maar ja, de looks van een gezinswagen, daar valt nogal over te twisten. Want stoer en stijlvol zijn toch moeilijk te combineren woorden wanneer het een gezinsauto betreft. Of valt dat alles mee? We testten daarom de Fiat 500L, de ‘gezins-variant’ van een van mijn overigens favoriete auto’s, de Fiat 500.
Kenmerkende verwantschap
Recent testte redecteur Petrick nog de Fiat 500X, een compacte crossover. Daar staat haast lijnrecht tegenover deze variant van de Fiat. De 500L is een opgeblazen variant van de legendarische Fiat 500. Allerlei details benadrukken deze verwantschap; de grille, de sierstrip op het front en de dagrij-leds geven de 500L een zelfde ssort uitstraling. Kijk je van een afstandje naar de auto dan zijn de overeenkomsten ook zeker goed te zien. Kom je dichterbij, dan zie je pas goed hoeveel groter deze auto is in vergelijking met de originele mini-versie. Dat wordt nog eens bevestigd wanneer je de auto instapt. Wat een hoge instap! Alsof je een SUV binnentreedt. Zelf houd ik daar wel van, want het zorgt ook voor meer overzicht. Daar helpen overigens ook de grote ramen goed aan mee. Er is (haast) geen dode hoek te bekennen. Prettig rijden wanneer je woont in een drukke, volle stad als Amsterdam. De hoogte van de auto brengt ook mee dat de kinderzitjes (die overigens makkelijk in de auto te plaatsen zijn dankzij de ruime achterbank) flink hoog zitten. De kids vinden dat wel prachtig zo hoog, want ze kunnen zo ook goed naar buiten kijken. Geeft weer afleiding voor onderweg, fijn!
Ruimte, ruimte, ruimte
Dat de auto ruim is blijkt ook uit het comfort dat je hebt als rijder en bijrijder. Mijn benen kan ik goed kwijt en als je lange afstanden moet overbruggen is het prima uit te houden in de stoelen. Ook de kofferbak geeft prima ruimte voor spullen. Een kinderwagen past er goed in, maar wil je echt een weekendje (of langer) weg, dan is het toch wel passen en meten. In dat geval zou de Fiat 500L Wagon uitkomst bieden. Die is bijna 4,4 meter lang. Maar qua uiterlijk heeft dat niet echt een positief effect. Dan liever wat passen en meten in de Fiat 500L. En met de hoedenplank er vanaf gaat het ook prima, moet gezegd worden.
De rijbeleving is hartstikke prima; 6 versnellingen, je bent vlot weg bij stoplichten en het is lekker ‘licht’ rijden… alsof je zweeft over de wegen. Maar wat betreft veiligheidssystemen is de auto wel vrij basic ingericht. Een rijbaanassistent of dodehoekwaarschuwing ontbreekt. Daar staat tegenover dat er een prachtig mooi panorama dak aanwezig is, die ook nog eens open en dicht kan. Vooral de kids vinden het geweldig, helemaal als we een tunnel in rijden. Het dak geeft de auto ook net dat extra beetje stijl.
Conclusie
De Fiat 500L doet het meer dan goed als gezinsauto. Wat betreft rijbeleving, ruimte en afwerking zowel aan de binnen- als buitenkant scoort ie een dikke 8. De details die de verwantschap met de Fiat 500 laten zien zijn leuk, maar komen toch anders over op zo’n grote variant. Wat betreft het familiegevoel dat de auto uitstraalt, dat is ook zeker aanwezig. Maar goed het is natuurlijk een auto van Italiaanse origine en daar staat ‘la famiglia’ meer dan centraal. En die Italiaanse vibe die geeft de auto je zeker wél. Met de kids op de achterbank is het dan ook een ‘dolce rij-avontuur’ met de 500L. En dat is de prijs overigens ook: vanaf €22.295,- is ie verkrijgbaar.