Review: door deze boeken wil je morgen meteen op reis gaan!

by Imke Walenberg

Een paar jaar geleden mocht ik een bijzonder inspirerende lezing bijwonen van Jimmy Nelson. Tot die dag had ik, moet ik eerlijk bekennen, nog niet eerder van deze man gehoord. Jimmy is een enorm bevlogen Britse fotograaf en fotojournalist die woonachtig is in Amsterdam. Al vanaf zijn 17e jaar oud reist Jimmy de wereld rond naar de meest afgelegen plekken ter wereld om daar kennis te maken met verschillende volkeren. Tijdens deze reizen maakt hij prachtige foto’s die ook wereldwijd gepubliceerd zijn in musea en galeries (shame on me, dat ik hem dus nog niet kende…). Zijn inmiddels iconische boek ‘Before They Pass Away” is een boek die je eigenlijk bovenaan je musthave lijst moet hebben staan. Zelden zulke prachtige, intense foto’s gezien.

Lonely Planet’s Ultimate Travelist

Het was ook genoemde lezing van Jimmy Nelson dat mijn interesse (weer) werd aangewakkerd voor het lezen van mooie reisboeken. Want wat heeft de wereld veel verborgen schatten en natuurpracht. Zodoende las ik Lonely Planet’s Ultimate Travelist, een compilatie van de 500 mooiste bezienswaardigheden en attracties van de wereld. Heerlijk bladeren en wegdromen. Maar het was een ander boek waar ik helemaal blij van werd, en wel Atlas Obscura.

Atlas Obscura

Atlas Obscura is geschreven door de Amerikaan Joshua Foer en gaat over de 1000 (!) meest verrassende plekken in de wereld. Oftewel: tijd om buiten de gebaande paden te gaan en echt de wereld te ontdeken (net als Jimmy!). Denk hierbij aan mysterieuze plekken zowel dichtbij als ver weg. Van glimwormengrotten in Nieuw-Zeeland tot aan de baobabboom in Zuid-Afrika (die is zo groot dat er een boom-café in zit) of een begraafplaats voor kustschepen in Bangladesh. Met open mond lees je dit boek. Na de laatste bladzijde ben je in staat om gelijk een reis te boeken!

Een van bovenstaande boeken met korting bestellen? Dat kan met behulp van deze bol.com kortingscode.

Foto header via iStock, credits: last19