Een origineel cadeau geven, dat is vaak nog een hele opgave. Het is een ware kunst om een goed, passend cadeau te geven. Zo deed Dimitri Mortelmans, hoogleraar sociologie aan de universiteit van Antwerpen, zelfs onderzoek naar de (vaak ingewikkelde) geefcultuur.
In een college, online te bekijken, stelt Mortelmans bijvoorbeeld dat cadeaus bedoeld zijn als verrassing, de reden dat ze altijd zijn ingepakt. Klinkt als een open deur, maar hoe vaak komt het niet voor dat er in de verpakking geen of weinig moeite is gestopt? Zorg er dus voor dat je cadeau perfect aangekleed is. Denk aan een mooie geschenktas, die je ook kan recyclen in het dagelijkse leven. Een andere bevinding van de hoogleraar is dat wanneer we iemand een cadeau geven, we onbewust verwachten dat we op een bepaald moment ook iets terugkrijgen. Het verlengen en tegelijkertijd versterken van onze relaties is dan ook het onderliggende idee van de geefcultuur.
Self-disclosure
Maar hoe nu origineel te zijn? Want voor sommige mensen weet je wellicht meteen iets leuks te bedenken. Terwijl voor anderen het een groot vraagteken is. Probeer je in zo’n geval toch altijd goed een beeld voor te stellen van de persoon voor wie het cadeau is. Heeft hij/zij specifieke hobby’s, een favoriet kledingmerk, muzieksmaak, enz. Lukt het dan nog niet iets te verzinnen zoek het dan dichter bij je zelf, iets dat over je eigen persoonlijkheid zegt. Deze methode heeft zelfs een officiele naam in de psychologie; Self-disclosure. Het wil zeggen dat doordat je jezelf blootgeeft, de ander zich met je verbonden zal voelen.
Relatiegeschenken
Wil je op werkniveau je werknemers of klanten bedanken met mooi relatiegeschenken, dan is het vaak ook gevaarlijk te verzanden in dingen die uiteindelijk niet worden gebruikt. Zonde! Bedenk goed wat producten kunnen zijn, die men wal zal gebruiken, die creatief en functioneel tegelijkertijd zijn. Een mooie koffiebeker voor onderweg, een stijlvolle thermofles of t-shirts bedrukken met een hippe tekst zijn leuke voorbeelden. Personaliseer het niet te veel met bedrijfslogo’s, want dan ben je er meer zeker van dat het ook echt gebruikt gaat worden.
En vergeet niet: “It is not the gift, but the thought that counts”
Foto header via iStock, credits: KucherAV
0 comments on “Tips & Tricks: zo geef je een origineel cadeau”