In 2016 kwam Hyundai voor het eerst met een elektrische auto op de markt, de Hyundai IONIQ (tot dat moment was het de Toyota Prius die de monopolie-positie had op hybride-gebied). In 2016 was de IONIQ verkrijgbaar als Hybrid en Electric en sinds afgelopen jaar is ook de Plug-in Hybrid verkrijgbaar. De overeenkomst tussen de drie verschillende versies is dat ze allemaal een elektrische aandrijving en een batterij hebben. Alleen de stroomvoorziening verschilt dus nogal: de Hybrid en Plug-in hebben namelijk ook een bezinemotor aan boord.
63 kilometer elektrisch rijden
Klinkt misschien nog steeds een beetje vaag. Althans zo klonk het bij mij in de oren. Maar de bottom-line is dat je met de Plug-in Hybrid 63 kilometer elektrisch kan rijden. Heb je die kilometers opgereden, dan schakelt ie automatisch over naar de benzinemotor. Thuis of op je bestemming aangekomen? Dan kan je met de stekker via een stopcontact of laadpaal de auto weer opladen. Voordat ik in de Plug-in van Hyundai stapte, had ik nog niet eerder in een dergelijke auto gereden. Benieuwd was ik dan ook zeker, hoe de rij-beleving (en comfort) zou zijn.
Binnen- en buitenkant
Plaats nemend achter het stuur vallen al gelijk wat zaken op. Zo zit daar waar de versnellingsbak zit (in dit geval rijden we een automaat) een knop waarmee je tussen de hybride en de volledig elektrische rijmodus kan switchen. Die knop gebruik je wanneer je de batterij wil sparen, bijvoorbeeld bij het opstarten van de auto op een koude dag. Op het display voor je kan je precies in de gaten houden wat de staat is van de hoeveelheid elektrische kilometers die je nog kan rijden. Wat verder opvalt is dat links van het stuur bij je voeten de handrem zit. In dit geval dus in de vorm van een pedaal, even wennen is dat… Over het interieur en comfort van de auto is verder niets te klagen. Het navigatie en geluidsysteem zijn mooi geïntegreerd en werken goed. De afwerking van de bekleding zorgen voor een mooi geheel. Qua exterieur vallen vooral de 16-inch lichtmetalen velgen en LED-koplampen op. Naast de kleur van de auto overigens, die is knalblauw, niet te missen op de weg.
Vlekkeloos omschakelen
Eenmaal op de weg test ik natuurlijk zo snel mogelijk de overschakeling van elektrisch naar hybride, dit gaat meer dan soepel. Ook wanneer je de elektrische kilometers op hebt gereden, gaat die overgang naar de bezinemotor vlekkeloos. Al snel maak ik rekensommetjes in mijn hoofd hoe ik nu het meest budget-proof én zuinigst kan rijden. Want ga je slim om met het opladen en omschakelen van en naar de elektrische motor, dan hoef je eigenlijk maar amper te tanken. Ideaal!
Maar naast dit zuinige rijden, is het rijden an sich met de Plug-in Hybrid ook een positieve ervaring. Soepel en licht, maar met volume, toer ik over de Nederlandse wegen. Met een vanaf prijs van ongeveer €32.500 is het ook een (tamelijk) budget-proof hybride auto. Way to go!