SUV’s zijn heel populair. Lekker hoog en droog in je auto met een stoer uiterlijk. Opel kan in dit segment natuurlijk niet achterblijven. Daarom reisden wij af naar Darmstadt om in een typisch Duits landschap met de Opel Grandland X te gaan touren.
Als je dit nieuwe model ziet staan, zie je meteen dat stoer niet ten koste van elegantie hoeft te gaan. Het lijnenspel van de Grandland X oogt fraai en robuust. Als je rond de auto loopt, heb je weinig fantasie nodig om te beseffen dat hier heel wat in kan. In de kofferbak kun je dik 500 liter kwijt en op de achterbank zitten is een feest voor mensen met lange benen. Plek zat.
Eenmaal aan de voorkant, kijken koplampen en grill je een beetje uitdagend aan. Aan boord dus. Binnen vind je alles wat je nodig hebt om veilig en comfortabel te sturen, zonder onnodige poespas. Typisch Duits, of misschien wel typisch Opel, kun je wel zeggen. Geen knop te veel en toch is de cockpit overzichtelijk en compleet uitgerust: navigatie met touchscreen in het midden en verder heb je allerlei veiligheidsopties binnen handbereik. Het dashboard blinkt uit in functionaliteit. En als er onverhoopt iets misgaat is er altijd nog OnStar, Opels online assistent die je op afstand uit de nood helpt.
Dit nieuwe model ziet er dus meer dan prima uit. Maar hoe rijdt de Grandland X nou? Wij gingen op pad met de 1.2 turbobenzine die 130 pk levert (er is ook een 1.6 turbodiesel leverbaar, handgeschakeld of automaat). Geloof me, de op het oog kleine motor heeft voldoende power om dit gevaarte vlot in beweging te trekken en op snelheid te houden. Deze SUV ligt prettig op de weg en rijdt als een zonnetje. Op de Autobahn laat je de kilometers heel comfortabel achter je. De aerodynamica van de koets is blijkbaar uitvoerig getest, want ook op snelheid houdt hij het geluid van de huilende wind prima buiten. Ook deze positieve eigenschap tellen we weer op bij de pluspunten. En dat zijn er dus nogal wat bij de Grandland X! Vroemmmm!