Met de DS-modellen (wat staat voor Different Spirit) zet Citroën al een paar jaar haar modellen in een premium versie op de markt. Als merk moet het dan ook los worden gezien van Citroën. Kenmerkend voor (het succes van) DS is het aanzienlijk hoger afwerkingsniveau en de integratie van meer geavanceerde techniek. Inmiddels zijn er 6 modellen, te weten de DS3, DS3 Cabrio, DS4, DS4 Crossback, DS5 en de nog te lanceren DS7 Crossback (dat zal later dit jaar gebeuren). Daarnaast bestaat er ook nog een zogenaamde Performance Line, een optiepakket waarmee elk model mooier is te maken. Kenmerkend voor de Performace Line zijn de hoogglans zwarte wielen met rode naafdoppen en kleuraccenten op de achterspoiler, spiegelkappen en motorkap. Een beetje ‘Gran Turismo’ stijl. Dat wilden wij wel eens uitproberen; daarom een review van de DS4 Performance Line.
Uiterlijk
Het eerste wat opvalt aan de DS4 Performance Line zijn de glanzende, zwarte velgen en de bestickering / emblemen. Op de spiegels, achterspoiler en de bekleding zijn deze onder andere te vinden, allemaal met dezelfde kenmerkende kleuren: karmijnrood (wat staat voor passie), wit (voor puurheid) en goud (voor overwinning). Het geeft de auto gelijk een ontzettend stoere, snelle uitstraling. Maar wel op een stijlvolle manier, zonder te ‘popie jopie’ over te komen. Qua grootte is de auto ook meer dan geslaagd, 5-deurs, compact en ruim tegelijkertijd. Er passen met gemak twee kinderzitjes in (voor mij persoonlijk dan weer belangrijk), en de achterbak geeft ruimte voor genoeg (kinderwagen)bagage.
Innerlijk
Stap je binnen in de wondere wereld van de DS4 dan stap je in een wereld van comfort. Goede stoelen, hoewel bij de Performance Line misschien net iets te veel een race-uiterlijk. Daar moet je van houden. Je zit er wel in alsof de stoel voor jou gegoten is. Mooie plus: de voorstoelen van de nieuwe DS 4 zijn voorzien van een massagefunctie waarmee je tijdens lange ritten je rugspieren kan ontspannen. Wat een luxe! In de auto zit een Denon-audiosysteem verwerkt, met prima geluid. De linkerbox laat het wel af en toe afweten, maar dat is een klein euvel dat ook zo verholpen kan worden. Dankzij de goede geluidsisolatie, dringen motorgeluiden nauwelijks door. Alsof je in een oase van rust rijdt.
Prestatie
De motor in de DS4 is een zogenaamde PureTech motor. De belangrijkste voordelen van een dergelijke motor zijn minder CO2-uitstoot en een lager verbruik. En dat is mooi, want naast dat je in een solide, snelle auto rijdt doe je dat ook nog eens zuinig. Zowel kosten- als milieu-technisch. Wat mijn voornaamste conclusie was, is dat deze fijne bolide zowel mannen als vrouwen aanspreekt. Een beetje ruwe bolster, blanke pit, maar dan met een stylish sausje. En de prijs? Die ligt rond de 30.000 Euro. Ook meer dan fashionable…