Denk je dat mensen 10 jaar geleden al het woord ‘selfie’ kenden? Waarschijnlijk niet. Bizar hoe online trends zich ontzettend kunnen ontwikkelen. Waaronder een selfie. Iets dat in eerste instantie volledig onbekend was, werd later tot het woord van het jaar benoemd en wordt tegenwoordig wereldwijd op sociale netwerken gebruikt.
Een selfie wordt in het algemeen gedefinieerd als een gefotografeerd zelfportret, meestal met een smartphone of webcam gemaakt. En heel vaak met de bedoeling om geupload te worden naar een van je sociale kanalen. Het verschilt echter van persoon tot persoon hoe deze definitie geïnterpreteerd zal worden. Grappig is namelijk dat verschillende generaties het selfie-fenomeen tamelijk anders beschouwen. Iedereeen is toch mee eens dat je het makkelijkst dit soort foto kunt maken met een selfie stick, welke je online kunt aanschaffen.
Zo delen jongeren dit soort foto’s als regel op social media, met allerlei filters en stijlen, vaak ook nog eens in Photoshop bijgewerkt, en meestal met het doel om zo veel mogelijk likes en volgers te krijgen. Ouderen daarentegen hebben eerder een voorkeur voor selfies met familie of een groep vrienden te maken.
Nog meer weetjes over het hoe en waarom van het fenomeen selfie zie je in deze infographic: