Om heel eerlijk te zijn: ik had nog niet eerder van het merk Emmi KALTBACH gehoord. Geproefd wellicht wel eens, maar niet (bewust) wetende op dat moment dat het een kaas van Emmi KALTBACH was. Want dat is wat het merk is, kaas. En niet zomaar een kaas, zo bleek recent tijdens een kennismaking met Emmi KALTBACH. De kaas wordt namelijk gerijpt in een zandstenen grot gelegen in een klein Zwitsers dorpje. In deze grot heersen de ideale omstandigheden om de kazen te laten rijpen. Op die manier bereikt de kaas na een paar maanden de perfecte rijping, ook wel grotaffinage genoemd. Het resultaat van deze affinage is een kaas met een volle smaak én met een donkerbruine korst die zo kenmerkend is voor het merk. KALTBACH Le Gruyère AOP en KALTBACH Emmentaler AOP zijn een paar van Emmi KALTBACH kazen. Soorten die je waarschijnlijk wel bekend in de oren klinken.
Een kaasplankje wordt al gauw gecombineerd met een glas wijn of port ‘on the side’. Om te laten zien dat dit ook anders kan én om Emmi KALTBACH meer als merk op de kaart te zetten in Nederland organiseerde het Zwitserse bedrijf vorige week een bijzondere foodpairing workshop in samenwerking met de bekende Amsterdamse distillateur Bols.
Bols heeft een eigen Bartender Academy in The House of Bols Cocktail & Genever Experience aan het Museumplein in Amsterdam. Dat was ook de plek waar we voorafgaand aan de workshop een rondleiding kregen en alle ins en outs over Bols te horen kregen. Verwacht geen saaie tour, maar een toffe, interactieve route langs de geschiedenis van het merk. Op alle manieren worden je zintuigen aan het werk gezet. Met als hoogtepunt toch wel het ‘donkere kamertje’ waar je alleen in moet en die zorgt voor een wel heel bijzondere smaakervaring, zo niet een smaakexplosie!
Na de tour kregen we een culinaire foodpairing-les van kok Robert Verweij. Hij liet ons zien hoe je nu eens niet een simpel (Hollandsch) blokje kaas serveert, maar dat je zoveel meer kunt doen met kaas. Met Emmi KALTBACH kaas in dit geval natuurlijk. Bij twee Bols-cocktails die we later (zelf) gingen maken had Robert twee uiterst creatieve recepten bedacht. Waarbij met name de dominosteen van kaas met vijgenbrood en stroop bij mij in de smaak viel. Hoewel de ‘merci’ van kaas ook zeker heerlijk was. De dominosteen combineerde ook meer dan goed met de Date Old Fashioned cocktail waarin een hint van dadel verwerkt was.
Wat me vooral opviel tijdens deze middag was de passie waarmee twee merken met zo’n mooie geschiedenis zo ontzettend gepassioneerd over hun product kunnen vertellen. En dat, wanneer je samenwerkt in deze, dat elkaar alleen maar sterker maakt. En niet te vergeten creatiever. Een blokje kaas en glas jenever zal in ieder geval nooit meer hetzelfde zijn vanaf nu!