Smart of Smart: eindelijk een guitige, elektrische stadsauto

by Wanda Bregman

Eigenlijk werd het de hoogste tijd: een elektrische Smart. Als er een model om schreeuwt was het de Smart wel. Met z’n compacte afmetingen en superkleine draaicirkel is de Smart bij uitstek een city car. En Smart zou niet zo smart zijn als zij dit niet gelijk goed aanpakt. En dus brengt Smart zowel de Fotwo als de Forfour volledig elektrisch op de markt. Dr. Ralph Knorpp Developer eDrive van Smart legt uit dat Rome, Milaan, London, Parijs en Stuttgart zich al toespitsen op het weren van diesel en benzine auto’s en alleen maar elektrische auto’s in de steden accepteren vanwege de vervuiling. De Smart Electric Drive speelt hier smart op in, want de Fortwo heeft een range van ongeveer 160 kilometer en de Forfour 155 kilometer, kun je aardig tijdje in en om de stad rondtoeren. En slim, als je nagaat dat in Europa 90% van de weggebruikers maximaal 35 kilometer per dag rijdt. Smart richt zich op ‘de tweede auto’, de urban car voor ‘erbij’. Op dit moment worden er in steden als Madrid, Stuttgart en ons Amsterdam al 35.000.000 kilometer per jaar elektrisch gereden. Hoogste tijd dus voor de Smart Electric Drive. En wij mochten deze guitige stadsauto testen in Toulouse, een vibrerende, joie de vivre stad.

smart
Toulouse is uitgeroepen als eerste Smart-city vanwege zijn idyllische kleine straatjes en zijn rauwe graffiti look in combinatie met renaissance. Goede teststad dus. Aangekomen in Toulouse worden we gelijk naar Musée Aeroscopia gebracht waar de Smarts glimmend staan te wachten. Samen met mijn co-driver kiezen we een Smart Fortwo voor de eerste testrit in de ‘rose-colored city’. En geruisloos rijden we weg. Het enige dat je hoort is het rollen van de banden op de weg en de wind. Het eerste dat opvalt is de dynamiek van deze compact auto. Wat wil je met 80 pk (60 kW)! Hij stuift weg, laadt zichzelf op tijdens het remmen en glijdt van 0 naar 60 km /h in minder dan 5 seconden. Dit is puur fun! We rijden Toulouse door en nemen met gemak de scherpste bochtjes in de kleinste straatjes.

Lees ook:  Review Hyundai IONIQ 5: veel relaxter wordt (elektrisch) autorijden niet

smart

Dag twee hebben we de Forfour en kiezen voor een dynamische route. Deze testrit brengt ons door de schitterende omgeving van Toulouse met zijn heuvels, steile weggetjes en haarspeldbochten. De Smart ligt goed op de weg, heeft power en de harde wind deert hem weinig door de automatische correctie. Het interieur liegt er niet om, comfortabele leren kuipstoelen, volwassen stuur en pook. Het dashboard is ruim en trendy afgewerkt met een soort zwart suède, kleine schubbenstof. Het stuur is wat hoog en helaas niet verstelbaar, de stoelen daarentegen wel. De boardcomputer geeft je op een klein schermpje voor je de nodige info over de batterij en de auto. Links zit de kleurrijke toerenteller en de ‘teller’ van de batterij. Met het glanzende, strak vormgegeven multimedia touchscreen inclusief navigatie, heb je  verder alles wat je nodig hebt. En – niet geheel onbelangrijk – bezit de Smart over een heldere, diepe sound uit zes boxen. Genoeg beenruimte bij de Fortwo. Bij de 4-deurs Forfour minder, lange mensen kunnen amper achterin zitten en als je voorin ruimte nodig hebt, heb je achter geen beenruimte. Kofferbakje bij de Fortwo heeft allemaal grappige geheime vakken en is net als de Forfour zo ruim als je mag verwachten bij een city auto. Een winterpackage zorgt voor verwarmde stoelen en stuur.

De twee lithium-ionenbatterijen die prefect zijn weggewerkt onder de stoelen wegen maar 160 kilo. Hoewel een speciaal systeem zorgt dat de batterijen gekoeld of verwarmd worden wanneer nodig, is de actuele range afhankelijk van je rijstijl en het weer (koud/warm). Een ingebouwde radar registreert langzaam verkeer binnen 200 meter, de auto remt dan als je gas los hebt sterker af op de motor. En dat bespaart weer energie. Ben je leeg, opladen van 0 tot 80% gebeurt in nog geen 45 minuten, gelijk aan een uitgebreide kop koffie. Deze nieuwe generatie Smart komt met alle gemakken als: automatische correctie bij windvlagen, navigatie met multimedia touchscreen, airco en een handige app ‘smart control’ die communiceert met je auto. Via deze app kun je leuke dingen doen met je Smart. Zo kun je de climate control eenmalig of dagelijks voorprogrammeren met de pre-conditioning-functie zodat je altijd in een coole of warme auto (tot 21 graden) stapt. En je kunt de deur openen en op slot doen terwijl de sleutel er nog inzit. De app geeft ook alle informatie over je auto, rijgedrag en de batterij.

Lees ook:  Getest: met de nieuwe Kia Ceed de Zeeuwse eilanden doorkruisen

smart

Conclusie: HEBBEN! Een supergaaf, guitig stadsautootje waar ik een dikke glimlach van krijg als echte city girl. En als ik dan toch een heel klein puntje van kritiek mag geven: de Fortwo blijft op ongelijke wegen een beetje een stuiterbal. Helaas valt daar door de korte carrosserie nog weinig aan te doen. Maar tijdens stadsritten met vlakke wegen, is het een soepele beauty.

De Smart Electric Drive is er in zes modellen, inclusief een vette cabrio.

Related Posts

Daily Cappuccino is dé Nederlandse lifestyle blog met een dagelijkse portie interessante, opmerkelijke en leuke berichten op het gebied van travel, food, gadgets, art & design, fashion, wheels, events en natuurlijk coffee.

Copyright @2023 Daily Cappuccino

Deze website gebruikt cookies om je een betere ervaring te bieden. Mocht je het hier niet mee eens zijn, dan kun je deze cookies weigeren. Accepteer Lees meer

Privacy & Cookies Policy