Bier-reis door eigen land

by Bart Haverkort

Afgelopen week vond de Beer Bloggers & Writers Conference plaats. Wij waren aanwezig en lieten ons (haast letterlijk) onderdompelen in de wereld van bier. Een dag voorafgaand aan de bloggers & writers conferentie gingen we eerst nog op pad met een groep internationale bier-fanaten en genoten we van het Brabantse landschap, de Brabantse gastvrijheid en uiteraard de biercultuur. Op deze uiterst zonnige dag (lucky us!) gingen we van rondleiding naar lunch naar proeverij naar rondleiding.

“We rennen en we haasten en we komen zelden aan” zegt een monnik tijdens de excursie bij abdij de Koningshoeven. Onder de rook van Tilburg in het Brabantse Berkel-Enschot wordt al sinds 1884 het trappistenbier La Trappe gebrouwen. Tijdens de rondleiding krijgen we te zien dat het klooster zelfvoorzienend is en behalve bier, ook kaas en brood maakt. En of dat smaakt! Tijdens de lunch in de zonovergoten kloostertuin is het dan ook meer dan goed toeven. Voor wie wil onthaasten is deze plek zeker een aanrader, neem ook je picknickkleedje mee want op het grasveld binnen de kloostermuren kom je de dag goed door.

We stappen op de fiets en rijden door het groen in zo’n drie kwartier naar Oirschot waar we een bezoek gaan brengen aan brouwerij Vandeoirsprong. Een oud familiebedrijf dat in 2015 nieuw leven ingeblazen is. Vandeoirsprong maakt recht-toe-recht-aan bieren en heeft voor ieder wat wils een assortiment. Met een prachtig nieuw proeflokaal maar vooral ook een authentiek Brabants café inclusief ouderwetse tapkast is dit een bezoek de moeite zeker waard.

Lees ook:  Op een arty (en snelle) roadtrip door Barcelona met de Kia ProCeed

Na een korte busrit vinden we onszelf terug in een boot op de Binnendiezen in ’s Hertogenbosch. In Den Bosch waren we al wel eens geweest maar deze stad biedt toch een nieuw aangezicht vanaf het water. De rust en stilte die er is op de oude grachten van de stad wordt af en toe onderbroken door de gids die vertelt hoe deze provinciehoofdstad door de eeuwen heen gegroeid is. In Den Bosch zijn we uiteraard ook voor het bier en we bezoeken brouwerij het Kolleke. Een kleine brouwerij die sinds 1999 bier brouwt om te schenken in het eigen café Bar le Duc. In dit café dineren we en om me heen beginnen we langzaamaan aan de kast met abdijbieren. Elk abdijbier ter wereld (inclusief de befaamde Westfleteren) is hier te krijgen. De glazen gaan vol en langzaam weer leeg. De avond is om, we keren naar het hotel op de markt en zien hoe de kermis opgebouwd wordt. Dat is even een andere wereld dan die wij vandaag gezien en geproefd hebben.

Beer conference - Daily Cappuccino - Lifestyle Blog

Binnenvielen

International Beer Bloggers & Writers Conference
De dagen erna, op de conferentie, gaan we wat meer de diepte in op het gebied van bier. Op dag 1 van dit congres krijgen we lezingen en proeverijen, wordt er live geblogd, en brengen we een bezoek aan de brouwerij én de kerk van Jopen.

Wat doet Daily Cappuccino op een bierbloggers congres?’ is een vraag die ons vandaag in veel talen gesteld wordt. Het antwoord komt tijdens de eerste lezing waarbij een marktonderzoek over bier gepresenteerd wordt. Speciaal bier is in! Er wordt in Nederland steeds meer speciaal bier genuttigd, het aantal brouwerijen in Nederland (+/- 420) is groter dan in België. Er komen steeds meer brouwerijen bij. De traditionele dranken als wijn en pils verliezen marktaandeel op het speciaal bier. Is pils dan geen bier? Pils is inderdaad een biersoort, maar daar wordt vandaag heel weinig aandacht aan besteed. Er wordt gepraat over de enorme hoeveelheid smaken die je met bier kunt creëren en hoe je dit kunt combineren met eten.Wij voelen ons in ieder geval wel thuis op dit congres.

Lees ook:  Thuis barista spelen met de nieuwe Barista Express Impress van Sage

Een verrassend onderdeel van deze dag is het live bloggen. Er staan tien grote tafels in de ruimte en aan elke tafel presenteert één Nederlandse brouwerij in vijf minuten hun bier. Ondertussen wordt er live geblogd, getwitterd en geinstagramd. Voor ons sprong ‘Swingers’ van de Amsterdamse brouwerij Oedipus er tussenuit. Zoveel zomer in één glas komen we niet vaak tegen.

Beer conference - Daily Cappuccino - Lifestyle Blog

De dag is niet compleet als we niet op bezoek zijn geweest bij een brouwerij. We worden met bussen van het transportmuseum naar de Brouwerij van Jopen gebracht. We mogen rondzwerven door de brouwerij terwijl er buiten voor ons gebarbecued wordt. De afsluiting vindt plaats in de Jopen kerk in Haarlem. In deze bierstad (Haarlem had ooit 52 brouwerijen en exporteerde bier door heel Europa) heeft Jopen een kerk opgekocht en omgebouwd tot café/restaurant/brouwerij. Hier wordt een dessert voorgeschoteld van kaas, chocolade en een tiramisu met 3 passende bieren. Wat we vandaag in ieder geval leren is dat bier en food hele interessante combinaties geeft. En overall? Dat bier hipper dan ooit is!