glamping toscane - daily cappuccino - lifestyle blog

La dolce vita: glamping in Toscane!

Toscane, waar la dolce vita rules, de plek van romantiek, dansende cipressen, prachtige groene heuvels en verrukkelijk eten en goede wijn. En ook van hip en supergaaf kamperen op de glamping!

Toscane 2

Even hoor: glamping, wat is dat? Glamping is glamour en camping ineen, luxe en hip kamperen dus. In een lodge, een cottage, safaritent of een cube. Een supergave beleving die je gewoonweg niet wil missen. En wij begaven ons – met glampingexpert Vacanceselect –  naar de hipste glamping: Camping Orlando in Chianti ofwel Glamping Village in Chianti, hartje Toscane. De luxe van een hotel, maar wel lekker buiten. Ontwaken met het ruisen en de geur van naaldbomen. Na een kleine twee uur vliegen en een – zacht uitgedrukt – uitdagende rit in het pikkedonker over onverlichte bochtige weggetjes door de heuvels van Toscane, kwamen we rond middernacht aan op de glamping. Het welkom was lekker Italiaans: onze Nederlandse gastheer Jeroen stond klaar met een glas goede, rode Chianti. Na een goede nacht slaap begint dag een beetje mysterieus. Laaghangende wolken kruipen dicht over de heuvels en de glamping. Ik check mijn luxe houten logde dat op een heuveltje staat omgeven met houtsnippers en bomen. Met een heerlijk ruim terras kijk ik uit over de glamping. Binnen zijn twee slaapkamers, een suite en een kamer met stapelbedden. Er is een ruime badkamer en in het midden is er een gezellige zithoek met een open keuken voorzien van alle gemakken. Maar naar buiten wil ik, de natuur in, me vergapen aan Toscane.

Lees ook:  Dit is waarom Kreta je blijft verbazen

100_1010 2 Romatiek in de tent 2

In alle vroegte loop ik naar het ruim opgezette restaurant voor een Italiaans ontbijt. Het restaurant grenst aan een verwarmd zwembad en een verdieping lager, achter een gigantische watermuur, ligt een groot verwarmd kinderzwembad. De twee ruime zwemterrassen zijn aan elkaar verbonden door trappen en een brede wild waterbaan. Na het ontbijt krijgen we een tour door glamping village. We leren: het begon allemaal met een legertent en inmiddels is de village vol met hippe lodges, relaxte safaritenten, luxe cottages en hotelcubes. Met als trendy hotspot, de Airdream. Een groot opgezette houten cottage met ruime keuken, dito douche en chillplekken. Een houten trap aan de zijkant brengt ons naar boven naar drie hippe, grote slaaptenten met super comfortabele bedden. De afmetingen van de lodges, tenten, cottages en cubes variëren van 16 m² tot 27 m² voor een maximum van 6 personen. Prijzen vanaf € 18,- per persoon per nacht. Inclusief beddengoed, handdoeken, schoonmaak en ontbijt. Goed te doen dus.

glamping toscane - daily cappuccino - lifestyle blog100_1006 2

Na de uitgebreide rondleiding werken we een typische Italiaanse lunch naar binnen en stappen we in de auto op weg naar San Gimignano. Een Middeleeuws, ommuurd stadje dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Bekend door zijn bijzondere Middeleeuwse architectuur, de imposante veertien torens, als belangrijke plaats op de pelgrimsroute naar Rome, en waar ook nog eens de allerbeste ijssalon van Italië zit! IJsje eten dus en ondertussen vergapen we ons aan de architectuur, kerken en fresco’s. Terug op de camping staat ons een overheerlijk diner te wachten met heerlijke Chianti-wijnen.

Award winning ijs 2wijn wijn wijn 2

Dag twee is er absoluut één voor in de boeken! Op een klassieke Vespa scheuren we door de Italiaanse heuvels, van dorpje naar dorpje.

Lees ook:  4 x de fijnste food en coffee spots in Utrecht

Ready to ride! 2Het weer is ons goed gezind en wij ook, off we go to het eerst idyllische dorp Greve in Chianti. Zo een met een typerend romantisch Italiaans binnenplein. Greve in Chianti is bekend om zijn wijn- en olijventeelt, maar ook om de beste slager van Toscane. Zeggen zij. We worden verrast met kraakverse vleeswaren begeleid met een licht, rood wijntje en brood met olijfolie. Starend over de heuvels met z’n grote olijfbomen: ik hoef nooit meer weg. En toch gaan we, volgende stop Volpaia. Een dorpje te klein en te lieflijk voor woorden. Alles draait om de twee restaurants op het dorpsplein. Van heinde en verre komen de Italianen hier lunchen. Wij dus ook. Onder de druivenranken en met een prachtig wijds uitzicht. Voldaan crossen we door naar het wijnkasteel waar we die avond een uitgebreide wijnproeverij en diner hebben. Alvast, om foto’s te maken. Terug op de glamping nodigt het weer uit voor een snelle duik in het zwembad.

Best butcher in town 2
De beste slager van Toscane

Aperitief 2
Volpaia 2

Om 20.00 uur worden we opgehaald voor diner en wijntoer op Castello D’Albola in Radda in Chianti. We worden verwelkomt met een hemelse rosé en daarna is het tijd voor een uitgebreide tour over het estate. We bezoeken de wijnkelders met zijn gigantische tonnen wijn, komen alles te weten over het wijnproces en krijgen een glimp in de oude, geheime wijnkelder. Met flessen wijn uit 1950, nog drinkbaar, hou me tegen… We lopen verder naar het onbeschrijflijk mooie, romantische kasteel. En heb helemaal geen woorden meer als ik de immens lange tuin inloop, geflankeerd door torenhoge cipressen en een lage muur waarachter de duizenden hectare wijnvelden zijn. Ademloos verdrink ik in het uitzicht en mijn fantasie slaat op hol. Ik moet me losrukken van dit über-romantische beeld want we gaan naar binnen waar een magnifiek diner en bijpassende wijnen op ons staan te wachten.

Lees ook:  Poedelen in een hangende hot tub!
Overal druivenranken 2
Overal druivenranken

Rijk gevuld lopen we na een paar uur de donkere Toscaanse nacht in, terug naar de glamping. De volgende ochtend rijden we de bergen door terug naar Florence voor de terugreis. Wat een avontuur, wat een belevenis, dit is pas kamperen! Een absolute aanrader: Glamping Village in Chianti. Met kinderen, zonder kinderen, maakt niet uit. Als je maar gaat. In de Toscaanse heuvels waar je tot diep in je kruin het echte Italiaanse leven, la dolce vita, beleeft.

Je eigen relaxte en luxe logde, hotelcube, safaritent of cottage boeken? Dat kan via Vacanceselect!

Castello d'Albola 2
Castello D’Albola
Kasteleediner 2
Kasteeldiner

een van de honderden vaten wijn 2glamping toscane - daily cappuccino - lifestyle blog

3 comments on “La dolce vita: glamping in Toscane!

1. Het ziet er echt uit als een prachtige authentieke ervaring, hier zou ik zeker eens heen willen!