Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Nederland is in 2030 niet slimmer, wel handiger

Hoe slim is Nederland over 15 jaar? Die vraag stelde Eurofiber, een bedrijf in digitale infrastructuur, zichzelf en liet het onderzoeken. Tijdens de bijeenkomst Slim Nederland in 2030 in de Euromast werden de resultaten gedeeld. De uitslag: niet bijster veel intelligenter dan nu, maar wel een stuk meer geautomatiseerd. Zelfrijdende auto’s, digitale assistenten, drones die pakjes en pizza’s afleveren en apparaten die vooral veel met elkaar aan het praten zijn om ons leven gemakkelijker te maken.

Smaakmaker op het event was spreker Brad Templeton van de Singularity University in San Francisco. Hij had vooral hoge verwachtingen van de zelfrijdende auto, een ontwikkeling die volgens hem vele sectoren zal beïnvloeden. Want als auto’s zelf rijden en op elkaar zijn afgestemd zijn er nauwelijks aanrijdingen meer. Hoe gaan schadebedrijven en verzekeringen hiermee om? En wanneer luister jij naar de radio? Juist, in de auto! Maar als je zelf niet meer hoeft te rijden, kun je een boek lezen, emails wegwerken of zelfs vergaderen (met stoelen naar elkaar toe gedraaid). De radio gaat een flink aantal luisteraars verliezen.

Loopt het echter zo’n vaart? Volgens het onderzoek ziet 40 procent van de Nederlanders zo’n auto wel zitten. En de technologische vorderingen gaan snel, dus wie weet.

Digitale lifestyle
Het onderzoek ging ook in op onze digitale lifestyle. Zitten we bijvoorbeeld te wachten op een digitale assistent die taken en dus ook beslissingen van ons overneemt? Veruit de meeste mensen (73 procent) worden liever gewekt door vooraf ingestelde wekker dan door een tooltje dat de wektijd afstemt op je agenda en slaapcyclus. De zelflerende thermostaat Nest heeft ook nog een lange weg te gaan: de meeste mensen willen zelf beslissen wat de apparaten in hun huis doen. We geloven er (nog) niet in dat computers betere beslissingen kunnen nemen dan wij. Zelfs bij het sporten wil nog maar een derde geholpen worden door technologie om de prestaties te monitoren.

Het sociale leven speelt zich voor velen (gelukkig) nog af in het ‘echte’ leven. Slechts 5 procent stelt sociaal actiever te zijn online dan offline. Voor ontspanning zoeken we echter wel het internet op. Zo’n 55 procent maakt een goede combinatie van online shoppen en films kijken en de stad ingaan. Een kleine 13 procent stelt zelfs liever thuis te blijven en lekker achter de laptop/tablet te kruipen.

Eurofiber infographic digitaal in 2030 consument

0 comments on “Nederland is in 2030 niet slimmer, wel handiger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *