Online kerst-shoppen: gemak of gevaar?

Leuk die feestelijke december-maand die er aan komt, maar de agenda’s lopen aardig vol; gedichten schrijven, recepten verzinnen, aan de slag met papier-maché en o ja… de cadeaus. Gelukkig kennen we tegenwoordig het gemak van online shoppen. De volgende dag heb je de cadeaus al in huis, ingepakt en wel.

Guur weer en drukke winkels vermijden
En het aantal online-aankopen neemt alleen maar toe. Zo bleek begin dit jaar bleek dat 22 procent van de totale consumentenbestedingen via webwinkels worden gedaan. Niet raar dat dit aantal zo hoog is want naast dat je het gure weer en drukke winkels kunt vermijden, hoef je vaak ook niet meteen te betalen. Het feit dat je pas hoeft te betalen als je saldo weer toereikend is maakt het logisch dat het een populaire kredietvorm is. Vooral onder vrouwen, zo blijkt uit onderzoek. Tachtig procent van de ondervraagde vrouwen gaf aan wel een postorderkrediet af te sluiten. Dat klinkt als een term uit de tijd dat telefoons nog snoeren hadden. Maar in principe sluit je voor alles wat je ‘op afstand besteld’ en thuis wordt geleverd een postorderkrediet af.

Voorkom kopzorgen
Belangrijk om in het hoofd te houden is dat over dit soort leningen een flinke rente wordt gerekend. De grote webwinkels vragen zonder uitzondering de maximale rente van vijftien procent. Veel mensen zijn zich daar niet van bewust. En zo kan die gezellige decembermaand nog wel een tijdje financiële kopzorgen geven. De keus om dan maar even rood te staan, is snel gemaakt. Vaak zonder erbij na te denken. Maar ook dit is flink aan de prijs. Rood staan kost gemiddeld 11,4 procent aan rente. Ruim meer dan twee derde van de ondervraagden weet dat niet!

Lees ook:  Coffee Emergency Kit

Onze tip: heb je nu even geen geld en koop je daarom iets online zodat je later kunt betalen? Zorg dat je binnen de eerste betalingstermijn het bedrag kunt voldoen. Dat scheelt je een hoop onnodige kosten én (kerst)stress.

Categories Gadgets

Imke Walenberg (1985) is an all-round content entrepreneur, creating, developing and performing online concepts in the field of art, travel & lifestyle. Always looking for interesting collaborations between creative people and brands. She is also editor-in-chief of Stijlmeisje.com, an experienced speaker in the field of online presence and proud mother of two little girls.

0 comments on “Online kerst-shoppen: gemak of gevaar?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *