Rij-impressie Opel Corsa

32 jaar bestaat de Opel Corsa nu en in 2006 was zijn laatste grote opknapbeurt geweest, dus werd het tijd voor een nieuwe look & feel. Daily Cappuccino testte onlangs de vijfde generatie van de Corsa in de kleuren mintgroen en felrood in Frankfurt!

Opel Corsa_generaties

In vergelijking met het voorlaatste model van de Opel Corsa (2006-2014) oogt het gloednieuwe model een stuk sportiever en speelser. Het torso van de nieuwe Corsa lijkt zelfs op het postuur van de kleinere Opel ADAM. De Opel Corsa heeft echter een minder frivool dakje. Zijn nieuwe smoel is voorzien van hoekig gevormde koplampen en een stoere blije grille met chroom én opvallend Opel-logo. De achterkant oogt ook een stuk dikker: de brede, horizontaal gesplitste achterlichten, die optisch iets uitsteken, vind ik goed gelukt en de taillelijn is sportief. Dit laatste geldt overigens met name voor de looks van de driedeursversie. Het verschil in design tussen de driedeurs en vijfdeurs is namelijk tamelijk groot. Praktisch gemak gaat absoluut ten koste van zijn atletische voorkomen. Gaaf karretje (driedeurs) versus braaf karretje (vijfdeurs), zeg maar.

Opel Corsa

Met een lengte van ruim vier meter meter biedt de Opel Corsa voldoende binnenruimte voor vijf passagiers. Opel haalt met het verse interieur buiten naar binnen door het dashboard een horizontaal design te geven met als doel meer ruimtegevoel. Ik vind het behoorlijk opgeknapt en er is gebruik gemaakt van kwalitatieve materialen die goed aanvoelen. Het ontwerp van de zetels voor- en achter is wat oubollig: zwart geruite stoffen bekleding op de bestuurdersstoel. Mwah, mijn opa zou het tof vinden, denk ik.

Lees ook:  Test: Spacy Zafira

Opel Corsa_interieur

De grootste verrassing van de nieuwe Opel Corsa ligt onder de motorkap. Evenals bij de Opel ADAM ligt hier een nieuw zuinig motortje in: de 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo is een 1,0 liter met 3 cilinders, in jargon. Mét een zesversnellingsbak. Ik reed in de, tot nu toe, meest rappe Opel Corsa die je in Nederland kun kopen, eentje met 115 pk (85 kW). Deze rijdt lekker vlot in het verkeer en schiet binnen de 10 seconden naar de 100 km/u. Knap hoor dat Opel er met zo’n klein motortje 115 pk uit weet te persen zonder dat je het gevoel hebt in een naaimachine te rijden!
Een ritje door de stad over klinkers en hobbels is een stuk comfortabeler geworden. Oneffenheden in het wegdek worden goed opgevangen en de Corsa reageert voor een compacte auto prima op mijn stuurbewegingen. Er zit weinig speling in het stuur en hij stuurt niet al te licht en dat komt echt ten goede aan het stuurgevoel.

Opel Corsa_Intellilink

Bijna alle leuke gadgets aan boord van de nieuwe Opel Corsa zijn optioneel; zoals een dodehoek detector in de zijspiegel, een Park Assist die je automatisch helpt bij het inparkeren of een speciale camera die de afstand tot je voorganger detecteert. Maar ook kun je antivries ramen als optie kiezen mocht je bang zijn voor een strenge winter in Nederland of simpelweg, net als ik, te lui zijn om je ramen ’s ochtends vroeg in de kou te krabben.
Optioneel bij een standaard Corsa is ook het Intellilink systeem (infotainmentsysteem), wat communiceert met je telefoon, foto’s laat zien en navigeert met de ‘Bring&Go’ app.

Lees ook:  Getest: de Citroën C3, het kleurrijke zusje van de C4 Cactus

Opel Corsa

De vanaf prijs van de nieuwe Opel Corsa ligt wel een klein stukje hoger ligt dan die van zijn concurrenten (Volkswagen Polo en Ford Fiesta), namelijk 13.995 euro voor een kale 1.0 benzineversie met 90 pk. Maar hé, wat maken die paar extra duiten uit, de Opel Corsa zit weer lekker in zijn vel en is zijn dertigers dilemma voorbij!

Voor de volledige rij-impressie en meer foto’s van de nieuwe Opel Corsa, ga naar femmefrontaal.nl.

0 comments on “Rij-impressie Opel Corsa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *